Mądrości żydowskie


Przysłowia i mądrości żydowskie.
 
 
Jeśli kot nosi rękawiczki, nigdy nie złapie myszy.
 
*
 
Każda synowa ma cos z teściowej.
 
*
 
Najlepiej uczyć się golić na cudzej brodzie.
 
*
 
Jeśli rozglądasz sie za chałą, uważaj, możesz stracić swój kawałek chleba.
 
*
 
Jeśli handlujesz miodem, znajdziesz zawsze okazję do lizania.
 
*
 
Nie pluj do studni – może jeszcze będziesz musiał z niej pić wodę.
 
*
 
Bitemu psu nie pokazuj kija.
 
*
 
Kto się kładzie z psami, ten wstaje z pchłami.
 
*
 
Kapelusze są zawsze dobre, tylko głowy często za małe.
 
*
 
Z samą mądrością nie chodzi się na targ.
 
*
 
Będziesz za słodki – połkną cię, będziesz za gorzki – wyplują.
 
*
 
Nowe kłopoty niweczą stare.
 
*
 
Słowa trzeba ważyć, a nie liczyć.
 
*
 
Śmiertelny całun nie ma kieszeni.
 
*
 
Jak pocałuje cię łajdak – policz swoje zęby.
 
*
 
Lepiej jedno słowo przed,  niż dwa po.
 
*
 
Kłamca musi posiadać dobrą pamięć.
 
*
 
Człowiek uczy się mówić bardzo wcześnie, milczeć – bardzo późno.
 
*
 
Jeśli nie stać cię na kurę, jedz śledzia.
 
*
 
Gdy plujesz w górę, zasłoń twarz.
 
*
 
Jeden głupiec czyni wielu głupców.
 
*
 
Kiedy złodziej nie ma okazji do kradzieży, skazany jest na uczciwość.
 
*
 
Nie martw się o jutro, nigdy nie wiesz, co cię spotka dziś.
 
*
 
 
Twój przyjaciel ma przyjaciela, przyjaciel twego przyjaciela też ma przyjaciela, pamiętaj, bądź dyskretny.
 
*
 
Nie objaśniony sen jest jak nie przeczytany list.
 
*
 
Na polu, na którym są pagórki, nie opowiada się tajemnic.
 
*
 
Jeśli trzech ludzi powie ci, że jesteś pijany, nie kłóć się, idź spać.
 
*
 
Cudzymi zębami nie można gryźć.
 
*
 
Szczęściem człowieka ciemnego jest to, że nie wie o swojej niewiedzy.
 
*
 
Gdybyśmy nie musieli jeść, bylibyśmy wszyscy bogaci.
 
*
 
Nie łykaj trucizny tylko dlatego, że znasz odtrutkę.
 
*
 
Wejść jest zawsze łatwiej niż wyjść.
 
*
 
Nędza nie jest ujmą, ale nie jest też zaszczytem.
 
*
 
Biedak jest najbardziej nieszczęśliwy, gdy otrzyma zaproszenia na dwa śluby tego samego dnia.
 
*
 
W łaźni wszyscy są sobie równi.
 
*
 
Pożycz człowiekowi pieniądze, kupisz sobie wroga.
 
*
 
Do barszczu nie trzeba zębów.
 
*
 
Lepiej osądzać złe uczynki niż je popełniać.
 
*
 
Gdy mężczyzna jest zły, sypia sam.
 
*
 
Do chleba znajdziesz zawsze właściwy nóż.
 
*
 
Dobre nowiny słychać z daleka.
 
*
 
Z pieniędzmi nie jest tak dobrze, jak jest źle bez nich.
 
*
 
Gdyby Bóg żył na ziemi, ludzie wybiliby mu szyby.
 
*
 
 Jeśli Bóg jest ojcem, to szczęście jest ojczymem.
 
*
 
Od szczęścia do nieszczęścia jest tylko kroczek, od nieszczęścia do szczęścia bardzo daleko.
 
*
 
Mysz jest złodziejem, nie nora.
 
*
 
Cudze kłopoty nie przeszkadzają spać.
 
*
 
Lekarzowi i grabarzowi nie życzy się „dobrego roku”.
 
*
 
Jeśli nie możesz pomoc przyjacielowi groszem, pomóż westchnieniem.
 
*
 
Wóz odpoczywa zimą, sanie – latem, koń nie odpoczywa nigdy.
 
*
 
Gdyby słowa były mostem, bałabym się po nim chodzić.
 
*
 
Zegar, który nie chodzi, jest lepszy od takiego, który chodzi źle.
 
*
 
Wszystkie narzeczone są piękne, wszyscy zmarli pobożni.
 
*
 
Brzydka dziewczyna nienawidzi lustra.
 
*
 
Kto pali w piecu słomą, jada surowe potrawy.
 
*
 
Co za korzyść z mądrej głowy, skoro nogi nie potrafią jej udźwignąć.
 
*
 
Milczący głupiec może uchodzić za mędrca.
 
*
 
Gdy ktoś jest dzieckiem mając lat 20, pozostanie głupcem do końca życia.
 
*
 
Dziurawy worek nigdy nie jest ciężki.
 
*
 
Umiejętność milczenia jest podporą mądrości. Każde miasto ma swojego głupca.
 
*
 
Kłamstwa mówić nie wolno, niektórych prawd nie należy.
 
*
 
Dużo zawodów mało dochodów.
 
*
 
Pan Bóg dał człowiekowi dwoje uszu i jedne usta – żeby dużo słyszał i mało mówił.
 
*
 
Jeśli człowiek ma bat – zawsze znajdzie konia do bicia.
 
*
 
Takt jest pomocą wiedzy.
 
*
 
Co za korzyść z dobrego wina w beczce pełnej pleśni.
 
*
 
Do miłości i pożyczania pieniędzy nie zmusisz.
 
*
 
Leniwy jest ten, kto nie zdobywa sobie przyjaciół. Jeszcze bardziej leniwy jest ten, który traci
ich dlatego, że nie stara się, aby ich utrzymać.
 
*
 
Od gęsi owsa nie kupisz.
 
*
 
Korzystałem - patrz pozycja w bibliografii numer 5.