Agady -
(hebr. hagada znaczy „opowieść”) część Talmudu, spisana między II
a IV w.n.e. i składająca się z legend, przypowieści, alegorii, metafor i
sentencji poetyckich. Czyta się je w jesziwie, a także podczas obrzędów
ślubnych i pogrzebowych. Agada o wyjściu Żydów z Egiptu czytana jest
podczas wieczerzy sederowej w święto Pesach.
Am Olam -
naród świata.
Arka Przymierza - biblijna pozłacana skrzynia
z drzewa akacjowego ozdobiona dwoma cherubami, symbolizująca obecność boską, zawierająca
kamienne tablice praw, znajdująca się w świątyni Salomona w Jerozolimie.
Oryginalna Arka zaginęła po zburzeniu Jerozolimy. W synagogach – szafa
ołtarzowa umieszczona przy ścianie wschodniej, skierowanej na Jerozolimę, w
której przechowywane są ręcznie spisane zwoje Tory.
Awimelech -
bohater opowieści zawartej w Genesis (rozdział XX). Zgodnie z przekazem, po
ucieczce do Egiptu, Abraham obawiając się, że piękność jego żony Sary
przysporzy mu kłopotów ze strony mężczyzn, którzy zapragną ją poślubić,
przedstawiał ją jako swoją siostrę. Kłamstwo to zostało zdemaskowane, kiedy
miejscowy władca – Awimelech rzeczywiście zabrał Sarę do swego pałacu powodując
wybuch zarazy.
Awot -
(heb. awot znaczy „ojcowie”) traktat ten stanowi część IV porządku Miszny.Są
to przypowieści przodków. Druga księga Miszny nazywa się Moed („czas
określony), zawiera przepisy dotyczące obchodzenia świąt.
baał tfila -
prowadzący modlitwę, niekoniecznie kantor.
Baał Szem Tow - Izrael Ben Eliezer
(ok.1700-1760) z Podola, twórca ruchu chasydzkiego; działał na Podolu, Wołyniu
i w Galicji. Jego nauki zostały spisane przez jednego z uczniów – Jakuba Józefa
z Płonnego, a dom studiów (bet midrash), który założył w Międzyborzu, oraz
świątynia zbudowana na jego grobie stały się centrum późniejszych pielgrzymek.
badchan -
błazen, trefniś zabawiający biesiadników na uczcie weselnej, improwizator
żartobliwych, satyrycznych i rymowanych wierszy. Od badchanów wywodzą się
„pieśniarze brodzcy”, późniejsi prekursorzy teatru żydowskiego.
bajgiełki -
kręcone obwarzanki
balsaminka -
pojemnik, często srebrny, w kształcie wieży, w którym spalane są wonne korzenie
(besamim) w czasie ceremonii Hawdali na zakończenie szabasu
bar-micwa -
(hebr.”syn nakazów bożych”); w trzynastym roku życia każdy Żyd staje się
odpowiedzialny za swe uczynki; zaczyna wkładać tefilin w czasie modlitwy.
Związana z tym uroczystość przypomina konfirmację.
Bet-El i Dan -
miejscowość w starożytnym państwie Izrael, dokąd Jerobeam po buncie przeciw
państwu Dawidowemu wprowadził pogański kult religijny.
Bet Hamidrasz - dom
nauki, dom modlitwy, w którym oprócz odprawiania modłów starsi Żydzi studiowali
Pismo Święte.
Biblia -
(hebr. Tanach) Stary Testament obejmujący według tradycyjnego
podziału żydowskiego następujące księgi: Tora (Pięcioksiąg),
Newiim(Prorocy,21ksiąg), Ketuwim (Pisma,13 ksiąg).
bima -
podium w synagodze, z którego czyta się Torę
Bractwo Pogrzebowe - (hebr. Chewera
Kadisza) zajmuje się urządzaniem pogrzebów rytualnych.
Cadyk -
„człowiek sprawiedliwy”: charyzmatyczny przywódca religijny chasydyzmu,
cieszący sie najwyższym autorytetem wśród współwyznawców, którzy wierzyli w
jego nadprzyrodzoną moc czynienia cudów i dobra. Uważano, że cadyk, dzięki swej
mistycznej jedności z Bogiem, może pośredniczyć we wszystkich sprawach
ludzkich. Z czasem rozwinął się szczególny kult cadyków, a ich funkcje
dziedziczyli potomkowie.
chałat -
czarny, na ogół jedwabny lub aksamitny wierzchni strój noszony przez chasydów
chałka -
podwójnie pleciona bułka
Chanuka -
(hebr. „odnowienie, restauracja”) święta upamiętniające zwycięstwo Machabeuszy
nad pogańskimi wojskami syryjsko-greckimi w 166r. p.n.e. i wznowienie kultu
religii mojżeszowej w odrestaurowanej Świątyni Pańskiej (rok 165 p.n.e.),
oczyszczonej (z posągów bóstw greckich. Ze świętem wiąże się zwyczaj zapalania
świec przez osiem kolejnych dni w specjalnej ośmioramiennej lampie. Z okazji Chanuki
dzieci otrzymują prezenty, a ponieważ jest to święto bardzo radosne, w tym
czasie (między innymi) zabroniony jest post i wygłaszanie mów pogrzebowych.
chasyd,chasydyzm - (hebr. „prawy, sprawiedliwy,
bogobojny”) ruch religijno-mistyczny, którego twórcą był Izrael Baał Szem Tow
(„posiadacz dobrego imienia”) żyjący w XVIII w. na Podolu. Jest (to ruch
opozycyjny w stosunku do urzędowej gminy (kahału) i urzędowego rabina. Na czele
grupy chasydów stoi rebe, cadyk, wybrany nauczyciel i przywódca duchowy. Ideologia
chasydyzmu oparta jest na tradycyjnym judaizmie i na Kabale. Adoracja Boga
odbywa się na uproszczonym rytuale połączonym ze śpiewem i tańcami często
graniczącymi z ekstazą. Do II wojny światowej centrum chasydyzmu stanowiła
Europa Wschodnia, dziś jego główne ośrodki znajdują się w Izraelu i USA
cheder -
(hebr. „izba”) elementarna szkoła żydowska, w której chłopcy od piątego roku
życia uczyli się Pięcioksięgu. W chederze był jeden nauczyciel zwany
mełamedem. W niektórych źródłach podaje się, że obejmowała trzy grupy wiekowe:
od 3 do 5 lat, od 6 do 7 lat i od 8 do 13 lat. Przedmiotem nauczania w
poszczególnych klasach było: czytanie modlitewnika, czytanie Tory i
czytanie Talmudu
cherem -
klątwa, wykluczenie ze społeczności żydowskiej
Cheszwan -
miesiąc październik-grudzień.
Chiyah -hebr.Hiyya.
Palestyński tanna-nauczyciel, ktory wraz z rabi Hoshaiahem opracował Tosatot.
Chol Hamoed -
hebr. powszedni dzień świąteczny. Pośrednie dni święta Pesah i Święta Szałasów,
będące połączeniem zwykłego dnia w tygodniu i święta, zwłaszcza w odniesieniu
do wykonywanej pracy.
Choni Hameagel - mędrzec i cudotwórca z
pierwszego stulecia p.n.e. Zgodnie z Talmudem zasnął na siedemdziesiąt lat w
cieniu zasadzonego przez siebie drzewa. Po przebudzeniu odkrył, że jego syn już
nie żyje, a w domu studiów nikt go nie rozpoznaje, toteż świat wydal mu się
smutny, że zapragnął umrzeć.
chupa -
baldachim weselny; termin ten oznacza również końcową część ceremonii ślubu.
„Cnotliwa kobieta” – hebr. „Eshet
chail miimca” – pieśń sławiąca zalety prawdziwe cnotliwej niewiasty, zawarta w
Księdze Przysłów.
cyces -aszkenazyjska
wymowa hebr. tzitzit. Fredzle z czterech długich nici, które Deuteronomium
nakazuje pobożnym Żydom przymocowywać do czterech rogów ubrania, by im
przypominały o boskich przykazaniach. Ponieważ współczesny strój rzadko posiada
cztery rogi, toteż cyces noszone są zazwyczaj pod wierzchnim ubraniem jako
tzw.mały tałes.
Cztery Pytania - pytania
zadawane w wieczór sederowy przez najmłodsze z dzieci uczestniczących w
uroczystości, rozpoczynające się od słów: „Ma nisztana” (hebr. mah nishtanah;
czym się różni). Pytania odnoszą się do tego, czym różni się ta właśnie noc od
wszystkich innych nocy i dotyczą kolejno jedzenia macy, gorzkich ziół, warzyw
moczonych w solonej wodzie i spożywania posiłku w półleżącej postawie.
czulent -
żydowska potrawa spożywana w sobotę; składa się z mięsa wołowego, ziemniaków,
kaszy i fasoli. Garnek z całą zawartością wstawia się do pieca w piątek. W
sobotę, jak wiadomo, nie wolno Żydom palić ognia. W małych miasteczkach
wszystkie gospodynie zanosiły garnki z czulentem do piekarni i wstawiały je do
wspólnego pieca.
Dni Grozy -
hebr. Yamim Noraim. Dziesięć dni pomiędzy świętami Nowego Roku (Rosz Haszana) i
Dnia Pokuty (Jom Kipur), uważane za najświętsze dni religii żydowskiej. Zgodnie
z Talmudem, pierwszego dnia miesiąca Tiszri (Rosz Haszana) dokonany zostaje sąd
tylko nad absolutnie szlachetnymi i całkowicie występnymi jednostkami. Wszyscy
pozostali muszą czekać na sąd do Jom Kipur, dziesiątego dnia Tiszri. Stąd cały
okres dziesięciu dni poświęcony jest pokucie, której zazwyczaj towarzyszy post,
dawanie datków na cele dobroczynne i chodzenie na cmentarz.
Deklaracja
ślubowania -
tekst modlitwy Kol Nidrej.
drejdł -
drewniany bądź cynowy bączek w kształcie czworościanu, z wyrytymi na każdym z
boków literami: nun, gimel, he i szin. Tradycyjna zabawa dzieci w
święto Chanuki, kiedy to raz w roku dzieci mogą grać na pieniądze
Drzewo życia - księga kabalistyczna.
dybuk -
duch zmarłego, który wstąpił w żywego człowieka.
Dwie Tablice
Przymierza -
(hebr. Sznej Luchot Habrit) księga napisana przez rabina kabalistę,
Jezajasza Horowica. Horowic był rabinem w Pradze czeskiej, później na Wołyniu,
potem we Frankfurcie nad Menem, następnie wyjechał do Palestyny i osiadł w
Tyberiadzie, gdzie doprowadził do końca swą księgę. Umarł tamże w roku 1630.
Napisał ponadto komentarze do modlitewnika pt. Szaar, Haszamain, czyli
Brama Niebios.
Dzień Pojednania - Jom Kipur zwany również Dniem
Odpustu lub Sądnym Dniem
dziewiąty dzień
miesiąca Aw -
w tym dniu i w tym miesiącu (wypada on w lipcu-sierpniu) w 586r. p.n.e. spalono
pierwszą Świątynię Jerozolimską i w tym dniu tegoż miesiąca w 70 r. n.e.
spalona została przez Tytusa druga Świątynia. Jest to dzień postu.
Eltul -
miesiąc sierpień-wrzesień.
Ezaw -
starszy syn Izaaka, który, zgodnie z Biblią, odstąpił swemu bratu Jakubowi
prawa pierworodnego za miskę soczewicy.
filakterie -
zob. tefilin
gabe -
starosta w bóżnicy zajmujący się sprawami administracyjnymi.
gehenna -
hebr.ge hinnom – „dolina Hinnoma” – dolina na pd.-zach. od Jerozolimy, gdzie za
panowania króla Achaza i Manessa zbudowano ołtarz Molochowi i palono dzieci w
ofierze; rozlegał się wówczas „płacz i zgrzytanie zębów”. Później kult ten
zlikwidowano, a dolina służyła jako wysypisko śmieci, odpadków trupów zwierząt
i zbrodniarzy, stale trawione ogniem dla uniknięcia zarazy. Stąd nazwa
oznaczała piekło, ognistą otchłań, cierpienie piekielne.
Gemara -
część Talmudu napisana po aramejsku i po hebrajsku, uzupełnienie do
części pierwszej Miszny
goj -
nie-Żyd.
Groźne Dni -
(hebr. Jomim Noraim) dziesięć dni pokuty od Rosz Haszana do Jom Kipur.
Decyduje się wtedy los człowieka na następny rok – w Rosz Haszana Bóg zapisuje
go albo w Księdze Żywota, albo w Księdze Śmierci, a w Jom Kipur zapada w tej
sprawie ostateczna decyzja.
Hagada -
1)legenda o wyjściu Żydów z Egiptu. Czyta się ją w wieczór pesachowy po
kolacji, czyli sederze; 2)część Talmudu składający się z legend,
przypowieści, alegorii, metafor i aforyzmów poetyckich.3) termin ten może
również oznaczać opowiadanie interpretujące i wyjaśniające tekst biblijny,
którego celem jest pouczenie moralne.
Hagana -
żydowska organizacja wojskowa założona po I wojnie światowej w Palestynie,
stała się zaczątkiem armii izraelskiej
Hagar -
egipska służąca, którą Sara dała Abrahamowi jako drugą żonę, by urodziła mu
dziecko. Od syna Hagar i Abrahama – Ismaela mają wywodzić się Arabowie.
Hakafot -
hebr. Hakkaphot; okrążenia. Kręgi zataczane przez procesje modlących się przy
różnych ceremonialnych okazjach, na przykład podczas Simchat Tora.
Hakdamot -
modlitwy odmawiane śpiewane w święto Szewuot.
Hawdala -
„różnica, wydzielenie, oddzielenie” – błogosławieństwo odmawiane na zakończenie
szabasu lub świąt, oznaczające koniec dnia świątecznego i początek dnia
powszechnego. Składa się ze wstępu, błogosławieństwa nad winem, wonnymi
korzeniami i światłem świecy oraz błogosławieństwa końcowego.
Hillel -uczony
i autorytet prawniczy z pierwszego stulecia n.e. Kolega Szamaja, od ktorego
różnił się zasadniczo znacznie łagodniejszą i wyrozumiałą interpretacją
przepisów prawnych.
Hoszana Raba - „Wielka
Hosanna” – siódmy dzień Święta Szałasów, podczas którego procesja obchodzi 7
razy synagogę, po czym gałązkami wierzby uderza się o ziemię i o sprzęty – jest
to ceremonia wywodząca się z czasów Drugiej Świątyni, mająca zapewnić deszcz
jarmułka -
mała, okrągła czapeczka bez daszka, zazwyczaj sukienna albo aksamitna, noszona
stale przez religijnych Żydów jako znak pobożności.
jesziwa
(l.mn. jesziwot) - nazwa wyższych
szkół talmudycznych, początkowo odnosząca się do akademii działających w
Palestynie i w Babilonii, później także do szkół powstających w całym świecie
żydowskim, zajmujących się studiami nad Talmudem i innymi dziełami
rabinicznymi. Główną formą nauki studentów w tych szkołach jest analizowanie i
dyskutowanie tekstów talmudycznych w zespołach dwuosobowych.
jidysz -
język, którym posługiwała się większość Żydów aszkenazyjskich (czyli
mieszkających w Europie Środkowej i Wschodniej) do II wojny światowej. Powstał
wśród Żydów w Niemczech we wczesnym średniowieczu. Jego podstawę stanowił język
niemiecki z elementami aramejsko-hebrajskimi, romańskimi i słowiańskimi (w
dialekcie wschodnim). Stał się codziennym językiem szerokich mas żydowskich w
Europie; rozwinął również swoją własną literaturę i kulturę. W momencie wybuchu
II wojny światowej posługiwało się nim około 11 mln. Żydów na świecie,
większość w Europie Wschodniej.
Jom Kipur -
Dzień Odpustu, nazywany również Sądnym Dniem lub Dniem Pojednania. Jedno z
dwóch największych świąt w żydowskim roku obrzędowym; dzień pokuty i postu,
obchodzony10 dnia miesiąca tiszri. Wszystkie rodzaje pracy są wówczas
zakazane, podobnie jak w Szabat. W dniu tym należy powstrzymać się od
jedzenia, picia, stosunków seksualnych, noszenia (skórzanego) obuwia. Według
tradycji los każdego człowieka, który nie został jednoznacznie określony w Rosz
Haszana, rozstrzyga się właśnie w Jom Kipur. Modlitwy zawierają
spowiedź z grzechów i błagania o przebaczenie i odmawiane są w liczbie mnogiej,
w imieniu całego Izraela. Tradycyjnie Żydzi pozostawali przez cały Jom Kipur w
synagodze, aż do dęcia w baranie rogi (shofar) i ostatniej modlitwy „Przyszłego
roku w Jerozolimie”.
Kabała -
(hebr. gabbala „tradycja”); ustna tradycja Prawa Mojżeszowego i jego
interpretacji, która we wczesnym średniowieczu rozwinęła się w mistyczny,
ezoteryczny system interpretacji Biblii, oparty na domniemaniu, że każde jej
słowo, każda litera i znak ma okultystyczne znaczenie. Interesowali sie nią
również chrześcijanie. Głównymi źródłami tego systemu, opartego między innymi
na neoplatońskiej teorii emanacji, były dwa podstawowe dzieła: Sepher
Jezirah („Księga stworzenia”) i Zohar („Wspaniałość”). Kabała
zawierała także elementy magii praktycznej.
kadisz (kadysz) - modlitwa
aramejska, głosząca chwalę Boga, zaznaczająca przerwę między częściami
nabożeństwa w bóżnicy, odmawiana również przez żałobników. Do jej odmówienia
wymagana jest obecność, co najmniej dziesięciu dorosłych mężczyzn. Od XIII w.
rozpowszechnił się zwyczaj, że kadisz recytowany podczas modlitw żałobnych
powinien być spełniany przez syna zmarłego.
kalendarz
żydowski -
jest kalendarzem księżycowo-słonecznym, opartym na roku księżycowym, który
liczy 354 dni. Aby wyrównać różnicę w stosunku do roku słonecznego co 2 lub 3
lata dodaje się dodatkowy trzynasty miesiąc przestępny tzw. drugi adar, dzięki
czemu wszystkie miesiące przypadają o tej samej porze roku. Dzieli się na 12
miesięcy rozpoczynających się od nowiu księżyca, liczących 29 lub 30 dni. Rok
religijny rozpoczyna się jesienią pierwszego dnia tiszri. Pełny cykl kalendarza
hebrajskiego zamyka się w okresie 19 lat. Nazwy miesięcy wywodzą się z tradycji
babilońskiej: 1) tiszri – wrzesień/październik 2) cheszwan –
październik/listopad 3) kislew – listopad/grudzień 4) tewet – grudzień/styczeń
5) szwat – styczeń/luty 6) adar – luty/marzec 7) nisan – marzec/kwiecień 8)
ijar – kwiecień/maj 9) siwan – maj/czerwiec 10) tammuz – czerwiec/lipiec 11) aw
– lipiec/sierpień 12) elul – sierpień/wrzesień
kantor -
śpiewak prowadzący modlitwy w bóżnicy.
Kaporet -
zwyczaj kręcenia nad głową ptakami ofiarnymi.
Kaszrut -
od hebr. kasher; poprawny, właściwy, stosowany. Przepisy dietetyczne. Żespół
zakazów i nakazów odnoszących się do jedzenia, w szczególności dotyczących
spożywania mięsa.
kidusz -
(hebr. „uświęcenie”) błogosławieństwo odmawiane nad winem w czasie uroczystych
posiłków w sobotę lub święta.
kirkut -
cmentarz.
Kol Nidrej -
(hebr. „wszystkie ślubowania”) są to pierwsze słowa uroczystej modlitwy
śpiewanej w wieczór rozpoczynający Jom Kipur. W większych synagogach śpiewał ją
kantor razem z chórem. Tekst modlitwy powstał w IX wieku w Babilonie, muzyka do
niej została skomponowana w XV w. w Hiszpanii.
koszer -
potrawa nadająca się do spożycia według żydowskich norm prawnych oraz naczynia
i przedmioty uznane za „czyste”. To, co niezgodne z przepisami dotyczącymi
koszerności, jest trefne, niekoszerne; także prawidłowość wykonywania pewnych
czynności, rytuałów i ceremonii.
Kreplach -
rodzaj malutkich pierożków.
Księga
Pobożności - księga kabalistyczna.
Ksiega
Stworzenia - (Sefer Jecira).
Przez wiele stuleci mistyka żydowska nie stanowiła skończonego i zwartego
systemu. Dopiero pod koniec IX w. powstało dzieło, które częściowo
skrystalizowało tę naukę. Tym dziełem jest właśnie Księga stworzenia i Zohar.
Ksiega Raziela - księga kabalistyczna.
Ktuba -
hebr. Ketubah; pismo. Dokument w języku aramejskim, wręczany żonie podczas
zawierania małżeństwa i pozostający w jej posiadaniu jako oficjalny zapis
obowiązków, jakie ma wobec niej mąż.
Kuczki -
zob. Sukot.
kugel -
potrawa żydowska; deser na słodko z ryżu lub makaronu z rodzynkami.
Kury ofiarne -
ptaki ofiarne, którymi kręcono nad głową, a następnie rytualnie je zabijano
uwalniając się symbolicznie od popełnionych grzechów. W starożytności, w Jom
Kipur składano w ofierze kozła, który brał na siebie ludzkie grzechy.
lampka chanu
kowa-chanukija - specjalna lampa
na 8 świec, które zapala się po zachodzie słońca przez 8 kolejnych dni święta
Chanuki. Pierwszego dnia zapala się jedną świecę i każdego kolejnego dnia
dodaje się jedną więcej. Światła powinny palić się co najmniej pół godziny. Nie
wolno zapalać jednej świecy od drugiej – do tego celu służy specjalne światełko
pomocnicze - szames
Lechaim! -
(hebr. dosłownie: „na życie”) toast przy wznoszeniu kielicha, to samo co: Na
zdrowie!
lekisz -
fujara, niezdara.
Lewiratowe
małżeństwo -
wdowa miała obowiązek wyjść za mąż za brata swego nieżyjącego męża.
litwak -
Żyd z Litwy lub Białorusi mówiący innym dialektem niż Żydzi w Kongresówce.
Litwacy byli w większości przeciwnikami chasydów.
Lot -
Bratanek Abrahama, został zgodnie z Biblią uratowany przez Boga w czasie
zagłady Sodomy. Po zamienieniu się jego żony w słup soli, Lot ukrywał się wśród
wrogow z dwiema dorosłymi córkami, które zdecydowały, że nie zdobędą innego
mężczyzny, by zajść w ciążę, toteż spiły Lota do nieprzytomności, by go w tym
celu wykorzystać. Stąd określenie „pijany jak Lot” oznacza kogoś tak pijanego, że nie kontroluje
własnych słów i czynów.
maca -
przaśny chleb, spożywany w czasie świąt Paschy.
Magid z Turzyska - słynny kaznodzieja z Turzyska na
Wołyniu.
marszelik -
wodzirej na uczcie weselnej
maskil -
oświecony Żyd, zwolennik emancypacji i europeizacji. Twórcą tego ruchu jest
Mojżesz Mendelson, filozof żydowski z Niemiec (XVIII wiek).
Mazeł tow! - Szczęścia! Powodzenia!
Meir
z Lublina -
Meir ben Gedaliah (1558-1616). Uczony talmudysta, autor licznych, oryginalnych
komentarzy
do Talmudu
mełamed -
nauczyciel w chederze.
menora -
świecznik siedmioramienny używany w świątyniach żydowskich do oświetlania
ołtarzy i pulpitów modlitewnych. Jest jednym z symboli Świątyni Jerozolimskiej
i judaizmu.
Metatron -
anioł nie wymieniony w Piśmie, ale odgrywający zasadniczą rolę w angelologii
żydowskiej i mistycyzmie, identyfikowany z Księciem Świata, Logosem, a także
Enochem po jego wstąpieniu do nieba.
mezuza -
(hebr. „odrzwia”) zwitek pergaminu z tekstem Pisma (Deut. 6, 4-9 i 11;
13-21) umieszczony w futerale z blachy lub drewna, przybity do framugi. Ma
charakter talizmanu, który chronił mieszkańców domu przed złem; religijnym
Żydom miał przypominać o wierze w Boga.
Midrasz -
(hebr. „wyjaśnianie, komentarz”); metoda interpretacji ksiąg Starego
Testamentu, w formie objaśnień poszczególnych wersetów albo kazań,
przekazywanych ustnie przez rabinów i uczonych w II – VI w.; spisanych w XI w.
minjan -
dziesięciu Żydów stanowiących niezbędne kworum do odmawiania modlitwy.
Miszna -
(z hebr. misznah „pouczenie, prawo ustne”, od szanah „powtarzać, uczyć się”);
dzieło stanowiące zbiór nauk prawnych judaizmu, przez setki lat przekazywanych
ustnie. Miszna zawiera sześć porządków:
I Zeraim (Nasiona) –
przepisy dotyczące głównie rolnictwa,
II
Moed (Święto) – przepisy odnoszące się do szabatów, świąt i postów,
III
Naszim (Kobiety) – przepisy dotyczące kobiet, ślubów i rozwodów,
IV
Nezikin (Szkody) – prawo cywilne i karne,
V
Kodaszim (Świętości) – przepisy dotyczące ofiar, kultu świątynnego i
obowiązków kapłanów,
VI
Tocharot (Czystości) – o czystości i nieczystości rytualnej oraz o
sposobach oczyszczania się.
Ostateczna
wersja Miszny została spisana na
przełomie II i II wieku.
mohel -
człowiek dokonujący rytualnego aktu obrzezania.
Mojżesz
Majmo-
nides
(1135-1204)- rabi Mosze ben Majmon – żydowski teolog i filozof , przedstawiciel
arystotelizmu w żydowskiej filozofii średniowiecznej. Idee zawarte w Biblii
i Talmudzie podbudowal elementami racjonalizmu, zmierzając do
racjonalnego uzasadnienia judaizmu. Swój system filozoficzny zawarł w swoim
głównym dziele Przewodnik błądzących.
Moses
Mendels-
sohn(1729-1786) -niemiecki pisarz i filozof
pochodzenia żydowskiego. Inicjator Haskali – ruchu propagującego odrodzenie
kulturalne i społeczne Żydów poprzez rozwój nauki, reformę szkolnictwa,
zbliżenie do kultury krajów, w których Żydzi żyli; dążył do usunięcia z religii
różnic dogmatycznych i elementów irracjonalnych, zwolennik tolerancji
religijnej.
mykwa -
rytualna łaźnia, pierwotnie zawierająca naturalne źródło wody.
modlitwa
usprawiedliwienia
woli bożej -
modlitwa odmawiana na pogrzebie: „Bóg dał, Bóg wziął”.
Nama, Makela
(l.mn.
Makelot) -
imiona biesów.
Osiemnaście
błogosławieństw - (Szmone Esrej) w tej
modlitwie prosi się Boga o dobro ogółu, o duchowe i religijne wzmocnienie
Izraela, o urodzaj, dostatek. Jest to najdawniejsza modlitwa gminy, podstawowy
fragment modlitwy porannej i wieczornej.
parochet -
kotara zasłaniająca Arkę Przymierza, zdobiona haftem, wykonana z brokatu,
aksamitu lub jedwabiu.
Pesach -
Wielkanoc, Święto Wolności upamiętniające wyjście Żydów z Egiptu. Zgodnie z
rytuałem, podczas uroczystej wieczerzy (seder), w trakcie, której je się
macę, i odczytywana jest Hagada. Zaczyna się 15 nisan, czyli pierwszej
pełni księżyca po wiosennym zrównaniu dnia z nocą i trwa 7 dni ( w diasporze –
8). Podczas całego święta można spożywać tylko nie kwaszone potrawy, a wszelkie
zakwaszone (chamec) należy usunąć z domu. Nie można wówczas spożywać
zaczynionego chleba, to znaczy takiego, do którego pieczenia użyte były
drożdże, lub sfermentowany zaczyn z mąki i wody. Wolno jeść tylko macę dla
upamiętnienia tego, że uciekający z Egiptu Żydzi nie mieli czasu czekać, aż
ciasto wyrośnie. Pesach jest wiosennym świętem odradzającej się natury oraz
początkiem żniw jęczmienia. Cechą charakterystyczną święta Pesach jest seder –
uczta rodzinna pierwszego dnia święta.
Pięcioksiąg - pięć
pierwszych ksiąg Starego Testamentu
Pięcioksiąg dla
kobiet - Biblia kobieca wydana w
1622 roku przez Jakuba ben Izaaka z Janowa, tłumaczona na język
żydowsko-niemiecki. Zawiera liczne wątki z legend żydowskich. Była jakby
książką beletrystyczną, kobiety żydowskie rozczytywały się w niej przez trzy
stulecia aż po wiek XX. Znana jest pod tytułem Cuena Urena („Wyjdźcie i
zobaczycie”).
Początek
mądrości - księga kabalistyczna
biorąca swą nazwę od słów : „ Początek mądrości to lęk przed Bogiem.”
Purim -
święto radości na cześć cudownego ocalenia Żydów w Persji. Potężny Haman na
dworze króla Achaszwerosa szykował zagładę Żydów i dał królowi do podpisania
odpowiedni dekret. Za sprawą żony króla, Estery, i jej wnuka Mordechaja Żydzi
zostali uratowani. Dekret anulowano, a Haman zawisnął na szubienicy. W bóżnicy
tego dnia czytana jest Księga Estery, A chłopcy przy każdym wymawianiu
imienia Hamana stukają kołatkami i wymachują grzechotkami. Poza tym chłopcy
przebrani za kolędników obchodzą wszystkie domy i odgrywają rodzaj
przedstawienia. Otrzymują za to datki. Tego dnia ludzie obdarowują się
prezentami. W Izraelu na ulicach odbywają się zabawy karnawałowe.
rabin -
od średniowiecza rabin jest funkcjonariuszem gminy żydowskiej (kahału) i
przysługuje mu orzecznictwo w sprawach rytuału (koszer), interpretacja prawa
żydowskiego, nadzór nad nauczaniem, chederem, jesziwą; odpowiada wobec władz za
podatki.
rabi,rebe -
przywódca chasydów, nauczyciel, cadyk. Początkowo sprawował przywództwo z
wyboru, potem dziedzicznie; miał dwór i swoich chasydów.
Rabi Gerszon -
Gershom ben Judah (ok. 965-ok.1028), zwany też Światłem Diaspory. Główny
autorytet talmudyczny Europy Zachodniej, który w akademii rabinicznej w Mainz
opracowywał komentarze do tekstów i wyjaśnienia zasad regulujących życie
prywatne. Wśród zakazów noszących jego imię są takie jak: zakaz poligamii,
zakaz rozwodu bez zgody żony, zakaz upokarzania odstępców, którzy powracają do
judaizmu, czy zakaz czytania listów adresowanych do innych.
Raszi -
skrót hebr. Rabi Szlomo Yitzhaki (1040-1105). Francuski uczony w Biblii i
Talmudzie. Autor słynnych komentarzy do Biblii, które były pierwszą hebrajską
książką jaka ukazała się drukiem (1475). Druku dokonano w kursywie, jakiej
używali hiszpańscy Żydzi, która różniła się nieco od zwykłej asyryjskiej
pisowni, a którą od tej pory nazywano pismem Rasziego.
reb -
tytuł wyrażający szacunek, to samo co „pan”.
Rebecin -
żona rabina
Responsa -
hebr. sheelot u-teshuvot, pytania i odpowiedzi. Odpowiedzi, których uczeni
żydowscy udzielali na adresowane do nich pytania, dotyczące prawa żydowskiego i
przestrzegania poszczególnych zakazów i nakazów.
Józef della
Reina -
XV- wieczny kabalista palestyński, który według legendy wraz z pięcioma
uczniami wyruszył w świat, by przepędzić Szatana. Dokonywał cudów dzięki
magicznym zaklęciom i ziołom. U końca wędrówki Józefa i jego uczniów napadli
Szatan i jego żona Lilit w postaci olbrzymich psów. Józef poskromił ich, jednak
ulitował się nad nimi, gdy skomliły z głodu, i dał im trochę ziół. Wtedy
pojawiła się cała armia diabłów i złe siły ożyły. Legenda, której morałem jest
stwierdzenie, że daremne są wysiłki tego, kto usiłuje przyśpieszyć przyjście
Mesjasza.
rodały -
zwoje Tory nawinięte na dwa drzewce przykryte haftowaną „sukienką”
(pokrowcem) z aksamitu, jedwabiu albo wełny.
Rosz Haszana -
(hebr. „początek roku”) Nowy Rok. Wypada mniej więcej we wrześniu. Dzień, w
którym zapada decyzja o życiu człowieka. Najwyższy Sędzia zapisuje ludzi dobrych
do Księgi Życia, a złych do Księgi Śmierci, wyrok na osoby przeciętne zawiesza
się aż do Jom Kipur. Wraz z Jom Kipur zalicza się do Groźnych Dni; pierwotnie
poświęcony kultowi Księżyca, później – święto owocobrania. Pod koniec VII w.
p.n.e. święto włączone do rytuału jako „Dzień Trąb”, od zwyczaju trąbienia na
rogu baranim (szofar) w czasie nabożeństwa. W pierwszym dniu święta
wierni dokonują symbolicznego obrzędu oczyszczania się z grzechów, zrzucając je
do płynącej wody (taszlich).
Sandalfon -
anioł z rodzaju ofaninów identyfikowany czasem jako brat Metatrona. Stojąc na
ziemi, ma on dosięgać głową nieba i z modlitw ludzkich wyplatać korony dla
Stwórcy.
Sanhedryn -
(gr. synedrion) najwyższy żydowski trybunał religijno-polityczny i
sądowo-administracyjny. Składał się z 70 mędrców wybranych z grona starszyzny.
Przewodniczył mu arcykapłan. Siedzibą jego była Jerozolima. Działał od roku 200
p.n.e. do 70 roku n.e. Po zburzeniu Świątyni Pańskiej w 70 roku i upadku
państwa żydowskiego Sanhedryn przeniósł się do miasteczka Jawne na podstawie
ugody zawartej między rabim Jochananem ben Zakaj a cesarzem rzymskim
Wespazjanem, ojcem Tytusa, który jako wódz legionów rzymskich zburzył
Świątynię. Jochanan ben Zakaj uzyskał zgodę na zachowanie Sanhedrynu za cenę
wyrzeczenia sie udziału w powstaniu przeciwko Rzymowi. W Jawne Sanhedryn
rozsądzał wszystkie kwestie religijne Żydów z całej diaspory. Był już wtedy
instytucją o charakterze moralnym, czemu w dużej mierze zawdzięczają Żydzi
swoje przetrwanie.
Sambation -
legendarna rzeka miotająca ogień i kamienie przez sześć dni tygodnia, a w
sobotę odpoczywająca. Rzekę te według legendy przekroczyło dziesięć pokoleń
Żydowskich, po których ślad zaginął. Na ich poszukiwanie wyprawił się, znany w
średniowieczu podróżnik żydowski z Hiszpanii, Benjamin z Tudeli.
Seder -
hebr., porządek. Pierwszy (a w diasporze także drugi) wieczór Pesah. Zasadniczą
częścią wieczoru jest czytanie Hagady, a sam posiłek wzorowany był wyraźnie na
starożytnych bankietach grecko-rzymskich, mimo że w późniejszej tradycji jego
elementom nadano znaczenie symboliczne wiążące je z tradycją żydowską. Stąd, na
przykład, jedno z Czterech Pytań dotyczy spożywania posiłku w pozycji półleżącej,
tak charakterystycznej dla rzymskich uczt. Takie jest także prawdopodobnie
pochodzenie niektórych potraw, takich jak warzywa moczone w solonej wodzie, czy
danie z owoców (haroset), które były jednymi z najpopularniejszych wówczas
zakąsek, wraz z chrzanem, jajkiem i obgotowaną kością układano je potem na
specjalnej tacy jako symbole cierpień Żydów w niewoli.
Segol -
samogłoska w języku hebrajskim wymawiana jak krótkie „e”, a zapisywana w
postaci umieszczonych pod poprzedzającą ją spółgłoską trzech kropek: dwie obok
siebie i jedna pośrodku pod nimi.
Serafiny,cherubiny
ofaniny,ereliny - terminy
ogólne na określenie różnych kategorii aniołów, wymienionych już w Biblii, a
występujących szeroko w angelologii kabalistycznej.
Schulchan
Aruch - hebr. Przygotowany
Stół. Dzieło kodyfikujące i standaryzujące przepisy prawa żydowskiego,
opracowane przez Józefa Karo i opublikowane po raz pierwszy w 1565 r. Zawiera
ono zarówno nakazy religijne, jak i przepisy zwyczajowe, a także całe prawo
cywilne w wymiarze odnoszącym się do Żydów w diasporze.
Sidur - modlitewnik zawierający
wszystkie modlitwy.
sofer -
spisywacz Tory na zwojach pergaminu.
Sota - jeden z traktatów IV
porządku Miszny, pt. Kobiety. Jego treścią jest prawo małżeńskie.
„Sota” oznacza kobietę podejrzaną o cudzołóstwo.
sus -
jid.; koń
Sukot -
Święto Szałasów albo Kuczki, obchodzone na pamiątkę budowania szałasów w czasie
pobytu Żydów na pustyni. Także święto zakończenia zbiorów. Trwa przez 8 dni (w
diasporze 9) od 15 dnia tiszri. Charakterystyczna jest wesołość i radość ze
zbiorów oraz modlitwy o deszcze i obfite plony w roku następnym. Po niewoli
babilońskiej świętu nadano znaczenie historyczne, wiążąc je z wyjściem
Izraelitów do Egiptu. Szałasy budowane z okazji święta powinny mieć trzy ściany
i stać pod gołym niebem. W szałasie spożywa się posiłki w czasie święta. Przez
wszystkie dni święta odbywają się procesje, podczas których macha się w różnych
kierunkach wiązanką (tzw. lulaw) złożoną z gałązki palmy, 2 gałązek wierzby, 3
gałązek mitru i odmiany cytryny zwanej etrog – co ma symbolizować władzę Boga
nad całym światem.
Symchat Tora -
święto radowania się Torą. Przypada
w dniu zakończenia odczytywania 54 rozdziału Tory. Co tydzień czyta się
jeden rozdział (parsza).
szabas -
(hebr. szabbath „odpoczywać”) dzień wypoczynku, trwający od zachodu słońca w
piątek do zachodu słońca w sobotę. Jedna z najważniejszych tradycji judaizmu.
Na mocy prawa biblijnego zabronione jest wykonywanie w szabat pracy oraz
podróżowanie i rozpalanie ognia. W piątek wieczorem, przed rozpoczęciem szabatu
gospodyni zapala dwie świece, odmawiając przy tym specjalne błogosławieństwo.
Po modłach w synagodze urządza się w domu uroczystą kolację, poprzedzoną
rytualną modlitwą odmawianą przez ojca rodziny. Przestrzeganie i wypełnianie
nakazów dotyczących szabatu podlega ścisłym rygorom. Mężczyźni spędzają szabat
na modlitwie i nauce.
Szabat
Chanuka - sobota
przypadająca w święta Chanuka, które trwają osiem dni.
Szabat
Nachmu - sobota po
dziewiątym dniu miesiąca, Aw (dzień postu, dzień spalenia Świątyni Pańskiej); w
bóżnicy w czasie nabożeństwa czyta się czterdziesty rozdział Księgi
Jezajasza, zaczynający się od słowa „Nachmu”, czyli „pocieszajcie”.
Szabriri i
Briri -
złe duchy sprowadzające ślepotę i szaleństwo.
Szadaj -
Wszechmocny, przymiotnik dodawany do określenia Boga.
„Szalom
Alejchem” – hebr. „Shalom Aleichem” – pokój z wami. Pierwsze słowa hymnu, który
w tradycji aszkenazyjskiej pan domu śpiewał w szabas, po powrocie do domu z
synagogi, przed kiduszem. Hymn chwalił dwa opiekuńcze anioły, które w szabasowy
wieczór odprowadzały Żydów ze świątyni do domu.
szames -
posługiwacz w bóżnicy.
Szamaj -hebr.
Shammai. Uczony i nauczyciel (tanna) działający w pierwszych dekadach n.e., znany
z surowej i rygorystycznej interpretacji przepisów i zasad prawa.
Szechina -
Duch Boży, Duch Święty.
Szewuot -
święto objawienia Tory na górze Synaj; bywa również nazywane świętem
pierwszych zbiorów pszenicy i owoców. Obchodzone siedem tygodni po Pesach, czyli
6 dnia miesiąca siwan. Przypada w Palestynie na zakończenie zbiorów
jęczmienia i początek zbiorów pszenicy. Rolniczy charakter Szawuot wyraża się w
zdobieniu synagog i mieszkań kwiatami i gałązkami drzew.
szin -
jedna z liter alfabetu hebrajskiego „
‘’. Na kształt tej litery zawiązuje się rzemyk od tefilin na palcu lewej
ręki.
szlemiel -
jid.; nieudacznik, oferma
Szlomo Luria -
Salomon Luria (ok.1510-1573). Talmudysta i rabin, działający w Brześciu
Litewskim i Lublinie.
Szma(Izrael) -
albo Szema –„słuchaj” – jedna z najważniejszych modlitw w liturgii synagogalnej
nazwana od pierwszych słów:
„Słuchaj Izraelu! Pan jest Bogiem naszym, Pan jest jeden!”. Jest
integralną częścią porannych i wieczornych modłów. Z czasem Szma, a szczególnie
pierwszy werset stał się krótkim żydowskim wyznaniem wiary. Odmawia się ją też
na łożu śmierci. Przez wieki żydowscy męczennicy idąc na śmierć odmawiali Szma.
szmagega -
jid.; niezdara
Szmini
Azeres -
hebr. Shemini Atzeret – ósmy dzień uroczystego zgromadzenia. Ostatni dzień
Sukot, uważany często za odrębne święto.
szmendryk -
jid.; głupiec
szochet -
rzezak rytualny.
szofar -
barani róg w starożytnym Izraelu do przekazywania alarmu, ostrzeżenia oraz do celów
kultowych w Świątyni. Obecnie używany w synagogach w miesiącu elul, w Rosz
Haszana i na zakończenie Jom Kipur.
Szor Habor -
byk, który według legendy żydowskiej pasie się na rajskiej łące. W dniu
nadejścia Mesjasza odbędzie się wielka uczta dla wszystkich mężów
sprawiedliwych i świętych. Na niej spożywać oni będą mięso z byka, a także
mięso olbrzymiej ryby, Lewiatana, i popijać winem specjalnie w tym celu
przechowywanym w raju.
Szaluch
Aruch -
(dosłownie: „nakryty stół”) księga napisana przez rabiego Josefa Karo w XVI w.
w Palestynie. Zawiera, zebrane w sposób uporządkowany, wszystkie przepisy
religijne i wskazówki o tym, jak należy się zachowywać w różnych
okolicznościach życia. To religijne vademecum składa się z czterech ksiąg:
1.
Orach Chaim (Droga życia) – rytuał synagonalny, przepisy sobotnie i świąteczne.
2.
Jore deja (Nauczyciel wiedzy) – o potrawach dozwolonych i zakazanych.
3.
Ewen Haezer (Kamień pomocy) – prawo małżeńskie.
4.
Choszen Hamiszpat (ochrona prawa) – prawo cywilne.
„Świętość
Lewiego” - hebr. „Kedushat Levi”. Jedna z najpopularniejszych prac chasydyzmu, której
autorem
jest Levi Izaak z Berdyczowa (1740-1809).
Święty Lew -
hebr. Ari – przydomek, pod którym znany był Izaak Luria (1534-1572), kabalista
z Safedu, twórca nowej
szkoły mistycyzmu, która stała się podstawą dla znacznej części późniejszego
chasydyzmu. W znacznym uproszczeniu system Lurii opierał się na założeniu, że w
boskim procesie stworzenia, możliwym dzięki dobrowolnemu wycofaniu się, czy
skurczeniu (tzimtzum) Boga z Siebie Samego w Siebie Samego, nastąpiła
katastrofa „pęknięcia naczyń” (shevirat ha – kelim) i światło boskie padło na
najniższe sfery istnienia. Celem historii jest naprawa (tikkun) tego wyłomu
powiązana często z koncepcją transmigracji dusz (gilgul). Luria był także
autorem licznych hymnów, które włączone zostały do modlitewników wydawanych w
tradycji chasydzkiej.
Talmud -
(hebr. lamod, czyli „uczyć się”); żydowskie księgi praw i przepisów
religijnych, będące obszerną kompilacją (zbiorem) żydowskiego Prawa Ustnego ( w
przeciwieństwie do Prawa Pisanego, czyli Biblii, której są uzupełnieniem), z
rabicznymi wyjaśnieniami, opracowaniami i komentarzami. Najstarszą częścią Talmudu
jest Miszna; jej rozwinięciem jest Gemara. Prace nad Miszną,
prowadzone w słynnych akademiach na terenie Palestyny i Babilonii,
przyczyniły się do zgromadzenia materiału, który złożył się na powstanie dwóch
Talmudów – Palestyńskiego, zwanego Jerozolimskim, oraz Babilońskiego –
różniących się objętością, stylem i tematyką. Talmud Jerozolimski, spisany
językiem zachodnioaramejskim i ukończony w IV wieku, jest bardziej zwięzły i
prosty w swej treści. Stanowi on komentarz do 39 z 63 traktatów Miszny.
Talmud Babiloński, ukończony na początku VI wieku, trzy razy dłuższy od Jerozolimskiego,
komentujący 37 traktatów Miszny, stosuje metodę bardziej skomplikowaną,
w większości posługując się Hagadą. Napisany został w języku
wschodnioaramejskim. Talmud Babiloński jest skarbnicą wiadomości na temat
historii, obyczajów i prawa żydowskiego, przez setki lat wywierał i wywiera
ogromny wpływ na naukę i kulturę narodu żydowskiego, był również przedmiotem
dalszych komentarzy.
tałes -
aszkenazyjska wymowa hebr. talit. Biały szal, najczęściej wełniany, o czterech
rogach zakończonych frędzlami, zazwyczaj w czarne paski nakładany przez Żydów
do modlitwy w soboty i święta.
tałes kutn -
(Talit katan) mały tałes noszony pod ubraniem przez pobożnych Żydów. Z
jego czterech rogów zwisają cycesy.
Tasafot -
hebr. Tosaphot, dodatki, uzupełnienia. Komentarze uczonych żydowskich,
działających we Francji i Niemczech od XII do XIV w., do Talmudu, stanowiące
uzupełnienie komentarzy Rasziego.
taszlich -
zwyczaj związany ze świętem Rosz Haszana, polegający na zapisywaniu na kartkach
grzechów i wrzucania kartek do wody. Po nabożeństwie popołudniowym w Rosz
Haszana ortodoksyjni Żydzi udają się nad rzekę lub jezioro, by recytować
modlitwy mówiące o pokucie i przebaczeniu grzechów. Taszlich – oznaczający
„wrzuci” – pochodzi z jednej z takich modlitw: „Znowu zmiłuje się nad nami,
zmyje nasze winy i wrzuci w głębiny morza wszystkie nasze grzechy”.
tefilin -
(hebr. tefila, “modlitwa”) filakterie; ręcznie spisane na pergaminie
cztery cytaty z Pięcioksięgu, włożone do dwóch pudełek. Jedna filakteria
zawiera cytaty na czterech oddzielnych pergaminach i umieszczona w skórzanym
pudełku przytwierdzanym za pomocą
rzemyków do czoła, a druga, zawierająca wszystkie cztery cytaty na jednym
pergaminie umieszczona w podobnym pudełku
przywiązywana jest do lewego przedramienia rzemieniem, który następnie
oplata się siedem razy na ręce i trzy na środkowym palcu. Wkładają je Żydzi, od
trzynastego roku życia, w czasie modlitwy porannej w dni powszednie jako symbol
oddania się Bogu sercem, umysłem i wolą. Bardzo stary zwyczaj wprowadzony przez
faryzeuszów.
Terach -
ojciec Abrahama, który produkował i sprzedawał figurki bóstw. Zgodnie z
legendą, zniszczenie tych posążków przez Abrahama było jednym z pierwszych
symbolicznych aktów monoteizmu.
Tisza Beaw -
hebr. Tisha Be-Av, dziewiąty dzień miesiąca Av – Dzień Żałoby. Święto
upamiętniające wszystkie katastrofy, które rzekomo miały wydarzyć się w
historii Żydów tego właśnie dnia (zniszczenie Pierwszej i Drugiej Świątyni,
zniszczenie Jerozolimy w 136 r. i wypędzenie Żydów z Hiszpanii w 1492 r.). Tego
dnia obowiązuje ścisły post (jak w Jom Kipur) przez 24 godziny, modlitwy w
synagogach odbywają się przy świecach, podczas gdy ich uczestnicy siedzą na
podłodze lub niskich ławach. Zgodnie ze zwyczajem, tego dnia odwiedza się cmentarze.
Tora -
(„drogowskaz; pouczenie”) hebrajska nazwa biblijnego Pięcioksięgu. W
szerszym znaczeniu – wiedza i nauka w ogóle.
Zedekiasz -
hebr Zidkiyahu. Ostatni król Judei, który zbuntował się przeciw władzy
Babilonu, po porażce zaś, on sam został oślepiony, a jego synowie zabici przez
Nabuchodonozora.
Zohar -
(hebr. „odblask”) główna księga Kabały, napisana po aramejsku.Autorem jej (lub
tylko kompilatorem) był Mojżesz Baał Szem Tow z Leónu żyjący w XIII w.
Formalnie jest to komentarz do Biblii, w którym nauki mistyczne
powiązane są z legendami, a nawet filozofią. Wszystko to zostało włożone w usta
Szymona bar Jochaja, mistyka egzegety Pisma z czasów powstania przeciwko
Rzymowi pod wodzą Bar Kochby (II w. n.e.). Myśl przewodnia Zoharu jest
następująca: 1. Bóg jest istota doskonałą, niepojętą i nie określoną żadnymi
cechami. Jest jednością nie ograniczoną w czasie i przestrzeni. Nazywa się En
sof, czyli nieskończoność. 2. Ponieważ Bóg jest doskonały, a świat
niedoskonały, przeto między nimi są istoty pośrednie, takie jak Sefiroty,
których jest 10. Są one wytworem wolnej woli bożej i istotami czysto duchowymi.
Tworzą świat najwyższy wśród czterech istniejących światów. 3. Wszystkie te
światy mogą powstać dzięki temu, że Bóg jakby się „skurczył” (cimcum) w
sobie, aby dać miejsce nowym tworom (immanacja). 4. Wiara w wędrówkę dusz.