Powieści



Powieści

1.    Sztukmistrz z Lublina
2.    Rodzina Muszkatów 
3.                 Miłość i wygnanie
4.                 Szosza        
5.                 Cienie nad rzeką Hudson
6.                 Niewolnik         
7.                 Pokutnik           
8.                 Opowieści o Królu Pól   
9.                 Meszuge          
10.             Certyfikat
11.             Wrogowie                     
12.             Szatan w Goraju      
13.             Szumowiny
14.             Dwór          
15.             Spuścizna            

 


1.Sztukmistrz z Lublina


TREŚĆ

Rozdział 1

Jasza Mazur wraca do domu po występach w Polsce,  odpoczywa w swój ulubiony sposób   leżąc w łóżku. Czeka tu na niego żona Estera, zajmuje się ona  domem w czasie jego wyjazdów, oraz szyciem, gdyż ma zakład krawiecki.  Estera bardzo go kocha lecz nie może mieć dzieci jest bezpłodna. Jasza oszukuje ją stale mówiąc iż tez ją kocha i nie ma innych kobiet. Jest ich jednak kilka, a w jednej Emilii jest bardzo zakochany. Jasza odpoczywając medytuje o rożnych sprawach, jest ateistą ale rzeczywiście wierzy w Boga choć nie chodzi do synagogi.

Rozdział 2

Jasza znów wyrusza w trasę. Po drodze wstępuje po swoją asystentkę Magdę mieszkającą w Piaskach. Tam z radością wita go Elżbieta matka Magdy, gdyż jest on opiekunem jej rodziny córki Magdy i syna Bolka złodzieja,  hulaki. Jasza odwiedza również swoją kochankę Zewtel i przyznaje się jej że ma romans z Emilią wdową po profesorze.

Rozdział 3

Jasza pokazuje swe umiejętności u Zewtel zebranym złodziejom , którzy zawsze witają go jak swego druha. Pokazuje swe sztuczki karciane i popisuje sie otwarciem zamka ponoć nie do otwarcia.

Rozdział 4

Jasza jadąc do Warszawy zastanawia się co począć z własnym życiem: czy związać się z Emilią, jak zdobyć pieniądze, czy zdolny jest by unieszczęśliwić żonę, i czy może to zrobić wbrew sobie. Po drodze zastaje go burza. Chcąc wyschnąć wstępuje do bożnicy i przypatruje się swym współbraciom. Dochodzi do wniosku, że jest mu to bliskie a on odszedł daleko od swej wiary. Dociera wreszcie do Warszawy, gdzie kieruje swe kroki do swego mieszkania. Spotyka się ze swoim impresariem, który jak zwykle załatwił mu tylko występy na prowincji. Jasza natomiast marzy o wyjeździe z Polski by zdobyć sławę za granicą. Nie mając obycia za granicą zawsze będzie tu przyjmowany jak prowincjonalny artysta. Jasza odwiedza Emilię, wyznaje jej miłość, chce aby została jego żoną i pragnie wyjechać z nią do Włoch. Niestety wie, ze nie ma pieniędzy i musi popełnić przestępstwo aby je zdobyć.

Rozdział 5

Jasza zmaga się z własną namiętnością do Emilii i zastanawia się nad sobą i tym co go opętało.

Rozdział 6

Do Warszawy w poszukiwaniu pracy przyjeżdża Zewtel, kochanka Jaszy. Spotyka się z nim i idzie do Hermana przygodnego Żyda, który oferuje jej pracę w Argentynie gdzie chciał ją sprzedać. Jasza zaprzyjaźnia się z nim podczas rozmowy i wymieniają się swymi sztuczkami karcianymi. Wracając w nocy Jasza włamuje się do mieszkania bogatego ziemianina. Chce otworzyć jego sejf lecz na złość nie może pokonać łatwego zamka, gubi wytrych i kartkę z notatnika. Uciekając spłoszony przez stróża nocnego skacze z balkonu mieszkania i skręca nogę. Trafia do synagogi, znowu myśli jak nisko upadł i postanawia się poprawić, zaczyna się modlić i być Żydem.

Rozdział 7

Po wyjściu z synagogi Jaszę znowu opanowują złe myśli i  wszystko co postanowił wietrzeje mu z głowy. Wraca do domu z chora nogą tu zastaje impresaria Wolskiego, który przypomina mu o występach i próbie jakiej nie odbył. Jednak Jasza gnany swym uczuciem pragnie ujrzeć znowu Emilię. Odwiedza ją, przyznaje się do nieudanego napadu. Ta natychmiast zrywa z nim znajomość. Jasza po wyjściu od kochanki  odwiedza znowu bożnicę żydowską. Dręczą go myśli o Bogu i tym czego On od niego chce. Wraca do domu,  tu zastaje Magdę, która powiesiła się na haku od żyrandola. Jasza jest w szoku, ma wyrzuty sumienia co narobił, idzie do szynku upić się. Pijany nie mając się gdzie podziać jedzie do Hermana i zastaję go śpiącego z Zewtel.

Epilog

 Jasza po powrocie do żony Estery pragnie odpokutować za swe czyny. Każe wybudować sobie mały domek z oknem w obejściu i tam zamurowany studiuje święte księgi. Zostaje nazwany reb Jakubem Pokutnikiem. Tu w samotni myśli jak dużo potrzebował w życiu a teraz jak mało mu trzeba. Dochodzi do wniosku, że przed ludźmi zdołałby się oczyścić lecz nie przed Bogiem, który wszystko widzi.  Jasza dochodzi do wniosku, że na tym świecie nie będzie i tak miał spokoju, gdyż ludzie wszędzie go znajdą. Jedni przychodzą aby ich wysłuchał jako święty mąż a rabini  zazdroszczą mu powodzenia. Istnieją też pokusy ze strony Estery jak i myśli, które go nawiedzają o kobietach i dawnym życiu. Odwiedza go przyjaciel Szmul muzykant od którego dowiaduje sie że Zewtel poślubiła Hermana i została burdel mamą w Buenos Aires. Dostaje również list od Emilii, w którym obwinia sie za wszystko i wie że Jasza pokutuje za nią. Informuje go o tym że wyszła za mąż a gazety warszawskie skąd się o nim dowiedziała nazywają go świętym mężem.

Podsumowanie

Jest to jedna z najlepszych książek Singera. Nie ma w niej co prawda jego klimatu ale to tylko nadaje jej innego wymiaru. Należy ją bezwzględnie przeczytać. Niektórzy uważają, że właśnie jest tu klimat Singera to jest pomieszanie świata Żydów z ich duchami i mocami nadprzyrodzonymi a światem świeckim bez udziału Boga. A oto co piszą inni o tej powieści:
Spośród licznych, niezwykle popularnych powieści Isaaka Bashevisa Singera "Sztukmistrz z Lublina" cieszy się największą popularnością w wielu krajach. Losy urzekającej wdziękiem tytułowej postaci tego utworu intrygują Czytelnika i wywołują narastające napięcie: czy rzeczywiście uda się prowincjonalnemu akrobacie podbić wyrafinowaną publiczność warszawską ptasim lotem? Jego uczuciowe perypetie zrazu śmieszą, a następnie wzruszają, pokutniczy zaś finał jego żywota przejmuje Czytelnika do głębi. Za sprawą niespotykanie sugestywnej sztuki pisarskiej Singera powieść ta - znana także w wersji filmowej i wielokrotnie przerabiana na musicale - stawia pytania, które są dziś równie palące jak w latach kariery sztukmistrza z Lublina.

2.Rodzina Muszkatów

Są to dzieje rodziny żydowskiej od roku 1900 do 1940 mieszkającej w Warszawie. Na tle losów głównego bohatera snute są wątki opisujące poszczególnych członków tego klanu . Nazwiska w książkach sprawiają dużą trudność, bo gdy czytam ją z małymi przerwami to nad tym panuję, gdy natomiast wracam po jakimś czasie do książki to mam trudności z połapaniem się kto, z kim.  Tutaj dobrze, że jest ściąga z nazwiskami, bo inaczej trudno byłoby się we wszystkim połapać. Co zajmuje mnie w tej książce to los głównego bohatera jego rozterki duchowe: ma stale wątpliwości, co do swego życia i stale o tym rozmyśla. Drugie to obraz odchodzenia od tradycji żydowskiej do świeckiej i co się z tym wiąże. Możemy mieć też błędne mniemanie o warstwie społecznej opisanej na kartach powieści. Nie każda żyła w takich warunkach w jakich obracał się Meszulem Muszkat. Należał on bowiem do bogatych przedsiębiorców warszawskich. Obraz ten ma  właśnie tę słabość, bo nie wnika w inne klasy tego społeczeństwa tak jak to uczynił Singer w ,,Spuściźnie’’ i ,,Dworze’’. Brak jest też wnikliwości filozoficznej będącej mocną stroną tych napisanych później. ,,Rodzina M’’ jest  bardziej kroniką rodu i dlatego czyta ją się inaczej jak te powyższe. Można mieć pewien niedosyt pisarski.

3.Miłość i wygnanie

Autobiografia autora, jedna z ciekawszych książek - przynajmniej dla mnie.
Opisana jest tu młodość spędzona w Polsce i początki pobytu w USA. Spotykamy się tutaj z jego przemyśleniami o Bogu, przewijające się ciągle we wszystkich książkach. Bazą twórczości Singera jest obcowanie człowieka z Bogiem. Jego stosunek do niego poprzez przemyślenia znajdujemy stale w każdej powieści, tutaj też ich nie mogło zabraknąć. Drugim elementem stale przejawiającym się na kartach książek, są kobiety. Wspomina o swoich doświadczeniach z nimi, o tym co dzieje się  gdy go otaczają. Napisał kilka tomów biograficznych i aby zrozumieć jego twórczość niezbędne jest przeczytanie tego pierwszego. Inaczej wówczas można spojrzeć na jego twórczość mając przed oczyma tę autobiografię. Polecam.


4.Szosza

Powieści, Singera są w dużej mierze jego zmaganiami ze światem, z jego dobrem i złem, jakie nam oferuje. Stale natykamy się z przemyśleniami autora lub z poglądami myślicieli żydowskich. Autor czerpie garściami z literatury, jaką zostawili przedstawiciele tego narodu. Przytacza różne nauki, z jakimi zetknął się przez całe życie. Cała twórczość Singera ma wymiar ponadczasowy nie ze względu na opisy społeczności żydowskiej, lecz ze względu na zmagania, jakie każdy z nas napotyka w swym życiu na rozterki i wahania. Autor próbuje nam i tym samym sobie pomóc nawiązując do sprawdzonej tradycji żydowskiej, która przez tyle lat zmagała się z tym pytaniem:, po co żyjemy, jaki sens ma świat, czy istnieje Bóg. Te i inne pytania są cały czas w podtekstach całej twórczości tego autora a akcja tylko mu w tym ma pomagać. Podobnie i w tej powieści spotykamy autora zmagającego sie ze światem zewnętrznym z jego duchowymi rozterkami, które są na pierwszym planie. W tle rozgrywa się dramat życiowy.


5.Cienie nad rzeką Hudson

Autor opisuje środowisko Żydów amerykańskich skupionych wokół Borysa Makawera bogatego przedsiębiorcy. Ściślej mówiąc opisuje krąg jego przyjaciół ich rozmowy, spory i życie osobiste, w którym ważą rolę odgrywa miłość. Jego utrapieniem jest córka Anna, która nie ma szczęścia do wyboru mężów. Zamężna po raz pierwszy z obłąkanym aktorem Jaszą Kotikiem, po raz drugi z niefortunnym bezrobotnym prawnikiem, ucieka z Hertzem Greinem, który w życiu nie potrafi odszukać tego co dla niego ważne. Miota się między uczuciami do kilku kobiet a tym co robi.  Singer zmaga się ustami swoich bohaterów z moralnością powojennej rzeczywistości, która nie różni się od czasów przedwojennych, gdyż kreatorem wszystkich działań na świecie jest jego główny czynnik, jakim jest człowiek. Wspomina czasy, gdy religia odgrywała ważą rolę w życiu każdego Żyda i porównuje, co dzieje się z ludźmi, którzy od niej odchodzą. Dochodzi do wniosku, że świat bez religii jest pusty, a Żyd bez niej, czyli swych korzeni niewiele się różni od goja.


6.Niewolnik

Fabuła jest bardzo melodramatyczna. Uczony i uduchowiony Jakub jest niewolnikiem w górskiej zagrodzie. Zakochuje się w nim z wzajemnością młoda i piękna chłopka Wanda. Jakub zostaje wykupiony z niewoli przez współbraci, ale tęskni za Wandą i wreszcie wykrada ja ze wsi. Sytuacja ich staje sie dramatyczna, gdyż prawa i obyczaje uniemożliwiają Wandzie zmianę wyznania bez kary za ten czyn. Podobnie rzecz ma sie z Jakubem. On chce być wierny swej tradycji i religii. W rezultacie Wanda zostaje przemianowana na Sarę udaje niemowę i zachowuje się jak Żydówka. Rzecz sie wydaje przy porodzie. Wanda umiera a Jakub ucieka z niemowlęciem do Palestyny. Po latach wraca do Polski szukając grobu Wandy, która jako wyklęta zostaje pochowana za płotem żydowskiego cmentarza. Jakub niespodziewanie umiera i zostaje pochowany obok żony, jako że podczas kopania dla niego grobu grabarze napotykają grób Wandy. Zdarzenie to zostaje uznane za cud a Wanda zostaje zrehabilitowana.
Podobnie do innych książek tego autora bohater staje przed pytaniami, dlaczego istnieje zło i jak to się dzieje, że Bóg dopuszcza się niesprawiedliwości. Książka ta była bestsellerem w 1962 roku w krajach anglojęzycznych.
Nie jest to moim zdaniem dobra książka tego autora. W swoim dorobku ma zdecydowanie lepsze pozycje. Nie ma tu wiele dogłębnych rozważań natury moralnej, które są charakterystyczne dla tego autora. Wiele miejsca poświęca autor opisom przyrody, co jest wyróżnikiem powieści. Raczej pozycja dla mnie słaba.


7.Pokutnik

Krótka powieść a raczej opowiadanie Józefa, Szapiro o swoim życiu. O tym jak porzucił doczesne uciechy i powrócił do religii swych przodków Żydów judaizmu. Bodźcem do tego czynu była zdrada przez kobietę. W tym wypadku podwójna, został zdradzony przez kochankę i żonę. Autor pokazuje kawałek współczesnego świata, który skażony jest przez ludzkie żądze. Człowiek potrzebuje w nim błyskotek, luksusu, toleruje zło morderstwo i rozpustę. Wyjściem staje sie ucieczka w wiarę przodków. Jest to sposób, jaki znajduje bohater, aby walczyć ze złem. Singer przedstawia tak swoje postacie, że czytając jego książki widzimy siebie i swoje wady. My musimy znaleźć własny sposób walki ze złem, jakie nas otacza.
Powieść drukowana w odcinkach od stycznia do marca 1973 roku w JEWISH DAILY FORWARD . W formie książkowej opublikowana w Izraelu po roku czy może później. Polecam.


8.Opowieść o Królu Pól

"Opowieść o Królu Pól" ukazała się tuż przed śmiercią pisarza w 1989 roku i jest ostatnim utworem Isaaca Bashevisa Singera, jaki został wydany za jego życia, a zatem stanowi zwieńczenie twórczości pisarza i jego swoisty testament. Ta mroczna baśń o człowieku poznającym bezwzględne prawa rządzące światem skupia w sobie wszystkie wątki znane z prozy jej autora. Jest to tyleż historia chwały i miłości, co zdrady, okrucieństwa, szaleństwa i śmierci. Bohater, Cybula, choć przyjaźnie nastawiony do ludzi, doświadcza zła w najrozmaitszych wcieleniach: możemy w nim rozpoznać rysy wielu Singerowych postaci. Akcja Opowieści... toczy się w przedhistorycznej nieistniejącej "bajecznej" Polsce. Dzięki temu zyskuje wymiar mitu, sytuuje się poza czasem, dotyczy natury ludzkiej w ogóle. Te powyższe zdania  przepisałem z okładki powieści. Sam nie mam jeszcze o niej zdania poza refleksja, że zarzucano Singerowi jego pornograficzne i płytkie treści na temat seksu to jest związku między mężczyzną a kobietą. Tutaj napotykamy wiele takich wątków, są one może dla niektórych czytelników wulgarne czy nawet płytkie. Nie należy tak o nich myśleć, gdyż autor miał specyficzny punkt widzenia na świata a wraz z nim inne spojrzenie na te związki. Sam był uważany za człowieka, który miał powodzenie u kobiet mimo braku urody. Miał swoisty dar przyciągania kobiet. Tak przynajmniej mówiono. Czy tak było nikt do końca nie wie? Książka jest swoistym podsumowaniem autora z życiem, jaki tu wiódł. Wierzył, że najlepsza jest śmierć, która pogodzi wszystkich.


9.Meszuge

Akcja rozgrywa się w Nowym Jorku lat pięćdziesiątych, opowiada o miłosnym trójkącie, którego jednym z wierzchołków jest młoda emigrantka z Polski. Miriam, mająca za sobą nieudane małżeństwo i związana obecnie z sędziwym Maxem Aberdamem, postacią barwną i nietuzinkową, zakochuje się w Aronie Greidingerze, dziennikarzu i powieściopisarzu. Aron odwzajemnia tę namiętność, jednak na ich uczucie cieniem kładzie się mroczna przeszłość Miriam, która w przeszłości, w czasie II wojny była kapo w obozie.
Pierwowzorem Arona był sam Singer a niektóre opisane tu wydarzenia mogły wydarzyć się naprawdę. Singer jak zwykle sięga do wątku, który znamy z jego powieści tj. uczucia między kobietą a mężczyzną, które się komplikuje gdyż jego bohaterowie najczęściej kochają się w kilku osobach jednocześnie.
Czytając tę powieść miałem wrażenie, że przeczytałem życiorys autora w jeszcze jednej wersji, w której kobieta kocha dwóch mężczyzn. Powieścią jestem rozczarowany, obiecałem sobie po niej więcej, tymczasem powielane są tutaj stare schematy. Jednak czasami tak jest, że do końca swoich dni nie można wyjść z kręgu swej obsesji czy inaczej z jakiegoś kręgu przeżyć, które wpływają na całe nasze życie. W tym przypadku Singer pisze o tym, co przeżył i co zna nie bierze sie za tematy mu obce, nie porusza sie po terenie nieznanym. Woli stały schemat, który mu odpowiada.
Ktoś, kto rozpoczyna przygodę z tym autorem może zupełnie inaczej odebrać tę pozycję, ale jest to inna i tym samym bardziej obiektywna.
Powieść ukazywała się w odcinkach na łamach,,Forwerts”, pod pierwotnym tytułem Zagubione dusze w latach kwiecień 1981 do lutego 1983.


10.Certyfikat

Powieść w której spotykamy charakterystyczne wątki dla prozy Singera. Jest młody pisarz Dawid Bendiger  przyjeżdżający bez pieniędzy do Warszawy. Ojciec jego jest rabinem na dalekiej prowincji. Zawiązaniem akcji jest list jaki na niego czeka u przyjaciółki, z którą ma w dalszej części romans. List dotyczy możliwości uzyskania pozwolenia na wyjazd do Palestyny. Musi jednak zawrzeć fikcyjne małżeństwo aby dostać „certyfikat”. Dalej spotykamy inne kobiety jakie na swej drodze napotyka bohater czyli komunistkę Eduszę, u której wynajmuje mieszkanie, i z którą łączy go też związek uczuciowy, jest też jego fikcyjna żona Mina, która kocha się w innym. Na kartach powieści spotykamy starszego brata bohatera, jego ojca i udamy się do Klubu Pisarza w Warszawie. Wszystko to łączy się z ciągłym apetytem Dawida, gdyż stale chce coś napisać i stale nie ma pieniędzy. Wszystko to jest zgrabnie połączone tak, że mamy wrażenie prawdziwej opowieści z życia pisarza. Wątki niektóre powtarzają się w licznych powieściach Singera i kto sięgnie po inne pozycje nie będzie zaskoczony.


11.Wrogowie

Akcja tej powieści toczy się w środowisku emigrantów żydowskich w Nowym Jorku. Główny bohater - Herman Broder jest polskim Żydem, który przeżył holocaust. Przetrwać pomogła mu Polka o imieniu Jadwiga. Po wojnie Herman żeni się z nią i razem emigrują do Nowego Jorku. Ich życie tylko z pozoru jest szczęśliwe i harmonijne...Bohater jest ożeniony lub związany jeszcze z dwoma innymi kobietami i nie potrafi wybrać tej jednej. Wszystkim komplikuje przez to życie. Powieść kończy się śmiercią jednej z nich. Jest to opowieść o meandrach miłości, o mrocznych siłach drzemiących w ludziach oraz o tym, iż największym wrogiem człowieka jest on sam i osoby mu najbliższe. W książce tej pełno jest rozmaitych napięć - między córką a matką, mężem i żoną, między przeszłością a teraźniejszością, ortodoksyjną religijnością i świeckością. Piękna i liryczna powieść tak piszą w recenzjach. Ja przeczytałem ją pierwszy raz nie zachwyciła mnie w ogóle. Jest taka jak wiele innych powieści. Gdyby nie to, że autor jest osobą nagrodzoną w ogóle bym jej nie zauważył. Nie polecam ale każdy musi przeczytać aby wyrobić sobie zdanie.


12.Szatan w Goraju

Szatan w Goraju to pierwsza i zdaniem wielu krytyków najlepsza powieść pisarza. Napisana w 1933 roku przed wyjazdem pisarza z Polski ujawniła od razu jego nieprzeciętny talent, odrębny, sugestywny styl charakteryzujący się precyzją i zwięzłością języka oraz zainteresowanie demoniczną stroną natury ludzkiej. Osadzona w drugiej połowie siedemnastego wieku po powstaniu Chmielnickiego może być odczytywana w bardzo różny sposób, np. jako alegoria ukazująca jak narzucenie społeczeństwu niemożliwej do urzeczywistnienia ideologii - w tym wypadku mesjanizmu Sabataja Cwi - prowadzi ludzkość do zła i chaosu uosabianych przez Szatana..
Mimo różnych wysuwających się na pierwszy plan postaci, jak kierujący się rozsądkiem rabin Bejnusz Aszkenazy, szalona Rechele czy charyzmatyczny reb Gedale, bohaterem powieści jest przede wszystkim zbiorowość małego miasteczka, podatna na wpływy religijnych fanatyków i skłonna do ulegania skrajnościom. Niewiele potrzeba, aby sielski Goraj (wzorowany na Biłgoraju, w którym pisarz spędził młode lata) stał się "jaskinią złoczyńców, miastem przeklętym przez Boga i ludzi". Powieść weszła na trwałe do kanonu literatury jidysz, a poprzez przekłady na inne języki także do klasyki literatury światowej. Nie czytałem nie mogę ocenić.


13.Szumowiny

Świat żydowskiej Warszawy początków XX wieku. Max Barabander, szanowany w Buenos Aires biznesmen w średnim wieku, wraca do starej ojczyzny w poszukiwaniu sensu życia i utraconego po śmierci syna męskiego wigoru. Jego peregrynacja po Warszawie epoki fiakrów i lamp gazowych wprowadza Czytelnika w najważniejszą problematykę prozy Singera - dramatyczne napięcie między tradycją a nowoczesnością, między ortodoksyjnym judaizmem a świecką moralnością, między nakazami wiary a pokusami spragnionego ziemskiej miłości ciała. Jedna z mroczniejszych powieści Singera wkracza w rejony zbrodni, prostytucji i okultyzmu, moralitetu pełnego odrazy do współczesnego świata, a jednocześnie jest żywym obrazem miasta, po którym nie ma już śladu w ludziach i kamieniach, po którym pozostał tylko ten zapis. Frapująca, niepokojąca lektura. Tyle z opisu, z tyłu okładki. Sam dodam, że polecam tę książkę, a poniżej moje wrażenia.
Przeczytałem tą pozycję w dwa dni i znowu zostałem zaskoczony przez Singera. Wartka akcja, niespotykane zwroty akcji wszystko to powoduje łatwość czytania powieści. Jest to jedna z lepszych powieści Singera. Główny bohater Maks Brabander przyjeżdża do Polski mając nadzieję tu znaleźć lekarstwo na swą impotencję, a tak naprawdę w poszukiwaniu celu czy sensu życia. Pretekstem przyjazdu jest chęć odwiedzenia grobów rodziców w Raszkowie, (czego i tak nie zrobił). Wplątuje się w Warszawie w kilka romansów z różnymi kobietami: córką rabina Cirełe, służącą Basią, piekarzową, kobietą medium czy kochanką szulera Szmelke. Maks były złodziej tonie w kłamstwie i nie bardzo wie jak się z tego wydobyć. Pretekstem do tych działań jest to, że jego żona od śmierci ich syna Artura stała się inną kobietą. Z ruchliwej i obrotnej towarzyszki życia stała się zrzędliwą babą. Maks  zaś pragnie jeszcze czegoś od życia, lecz  sam nie wie dokładnie czego. Dlatego nie zrywa ze wszystkimi poznanymi kobietami i ciągnie dalej swe romanse w nadziei , że wszystko się jakoś ułoży. Rzeczywiście zostaje uleczony z impotencji przez jedną z kobiet, które tu poznał (Rejcł). Jednak wszystko jest łaską losu i nasz bohater poddaje się mu bez walki. Brnie głębiej i głębiej w swych przygodach miłosnych aż do tragicznego finału. Kochając się z Rejcł (kochanka szulera) przypadkowo wypala rewolwer, który nosi Max. Postrzelona kobieta umiera, a nasz bohater zostaje aresztowany.




14.Dwór

Jedna z najsłynniejszych książek Singera przez wszystkich czytana na pierwszym miejscu oraz wymieniana w pierwszym rzędzie gdy mówimy o tym autorze. Nie będę jej zatem opisywał tylko polecam. Jest w niej przedstawiony obraz społeczności żydowskiej na terenie Kongresówki po powstaniu styczniowym 1863 roku. To opowieść o życiu widzianym oczyma małomiasteczkowego Żyda Kalmana Jakobiego.

 

15.Spuścizna
Jest to dalszy ciąg ,,Dworu” niejako kontynuacja. Należy ją przeczytać gdy już się sięgnęło po tego autora. Niektórzy tego nie robią a szkoda. Kilka cytatów na zachętę :
Surowość prawa to dzieło ludzi, nie Boga. Jeśli ojciec da dziecku orzech, a ono połknie wraz z twardą łupiną, czy to wina ojca?
-         Ojciec powinien przestrzec dziecko lub usunąć łupinę. Tata z pewnością ma na myśli naszego ojca w niebie.
-         Oczywiście. Dał on człowiekowi rozum, aby każdy mógł dokonywać wyboru. Dał rozum i prawa ustalają co wolno, a czego nie wolno. Nie słuchamy Go więc jak możemy Go winić.
-         Być może słuchalibyśmy Jego słów, gdyby było wiadomo, że to słowo Boże.
-         Jeśli człowiek by to wiedział, nie miałby wątpliwości a tym samym wolnej woli. Świat opiera się na danym człowiekowi wolnym wyborze.
-         Gdybyśmy wiedzieli co nas czeka każdy by wybrał żywot świętego.
Skoro człowiek nie wierzy w Boga.... jego umysł jest nastawiony wyłącznie na podziwianie rzeczy materialnych: jednego wychwala za jego bogactwo, drugiego za urodę, trzeciego za inteligencję czwartego za władzę. Człowiek staje się zawistny. Zawiść stwarza niepokój, ten zaś prowadzi do konfliktów.
Gdyby Bóg przemówił co stałoby się z wolną wolą?
Człowiek musi odkryć Boga przez pokusę i cierpienie...