Powieści
1. Sztukmistrz z
Lublina
2. Rodzina Muszkatów
3.
Miłość i wygnanie
4.
Szosza
5.
Cienie nad rzeką Hudson
6.
Niewolnik
7.
Pokutnik
8.
Opowieści o Królu Pól
9.
Meszuge
10.
Certyfikat
11.
Wrogowie
12.
Szatan w Goraju
13.
Szumowiny
14.
Dwór
15.
Spuścizna
1.Sztukmistrz z Lublina
TREŚĆ
Rozdział 1
Jasza Mazur wraca do domu po występach w
Polsce, odpoczywa w swój ulubiony
sposób leżąc w łóżku. Czeka
tu na niego żona Estera, zajmuje się ona
domem w czasie jego wyjazdów, oraz szyciem, gdyż ma zakład
krawiecki. Estera bardzo go kocha
lecz nie może mieć dzieci jest bezpłodna. Jasza oszukuje ją stale mówiąc iż tez
ją kocha i nie ma innych kobiet. Jest ich jednak kilka, a w jednej Emilii jest
bardzo zakochany. Jasza odpoczywając medytuje o rożnych sprawach, jest ateistą
ale rzeczywiście wierzy w Boga choć nie chodzi do synagogi.
Rozdział 2
Jasza znów wyrusza w trasę. Po drodze wstępuje
po swoją asystentkę Magdę mieszkającą w Piaskach. Tam z radością wita go
Elżbieta matka Magdy, gdyż jest on opiekunem jej rodziny córki Magdy i syna
Bolka złodzieja, hulaki. Jasza
odwiedza również swoją kochankę Zewtel i przyznaje się jej że ma romans z
Emilią wdową po profesorze.
Rozdział 3
Jasza pokazuje swe umiejętności u Zewtel
zebranym złodziejom , którzy zawsze witają go jak swego druha. Pokazuje swe
sztuczki karciane i popisuje sie otwarciem zamka ponoć nie do otwarcia.
Rozdział 4
Jasza jadąc do Warszawy zastanawia się
co począć z własnym życiem: czy związać się z Emilią, jak zdobyć pieniądze, czy
zdolny jest by unieszczęśliwić żonę, i czy może to zrobić wbrew sobie. Po
drodze zastaje go burza. Chcąc wyschnąć wstępuje do bożnicy i przypatruje się
swym współbraciom. Dochodzi do wniosku, że jest mu to bliskie a on odszedł
daleko od swej wiary. Dociera wreszcie do Warszawy, gdzie kieruje swe kroki do
swego mieszkania. Spotyka się ze swoim impresariem, który jak zwykle załatwił
mu tylko występy na prowincji. Jasza natomiast marzy o wyjeździe z Polski by
zdobyć sławę za granicą. Nie mając obycia za granicą zawsze będzie tu
przyjmowany jak prowincjonalny artysta. Jasza odwiedza Emilię, wyznaje jej
miłość, chce aby została jego żoną i pragnie wyjechać z nią do Włoch. Niestety
wie, ze nie ma pieniędzy i musi popełnić przestępstwo aby je zdobyć.
Rozdział 5
Jasza zmaga się z własną namiętnością do
Emilii i zastanawia się nad sobą i tym co go opętało.
Rozdział 6
Do Warszawy w poszukiwaniu pracy
przyjeżdża Zewtel, kochanka Jaszy. Spotyka się z nim i idzie do Hermana
przygodnego Żyda, który oferuje jej pracę w Argentynie gdzie chciał ją
sprzedać. Jasza zaprzyjaźnia się z nim podczas rozmowy i wymieniają się swymi
sztuczkami karcianymi. Wracając w nocy Jasza włamuje się do mieszkania bogatego
ziemianina. Chce otworzyć jego sejf lecz na złość nie może pokonać łatwego
zamka, gubi wytrych i kartkę z notatnika. Uciekając spłoszony przez stróża
nocnego skacze z balkonu mieszkania i skręca nogę. Trafia do synagogi, znowu
myśli jak nisko upadł i postanawia się poprawić, zaczyna się modlić i być
Żydem.
Rozdział 7
Po wyjściu z synagogi Jaszę znowu
opanowują złe myśli i wszystko co
postanowił wietrzeje mu z głowy. Wraca do domu z chora nogą tu zastaje
impresaria Wolskiego, który przypomina mu o występach i próbie jakiej nie
odbył. Jednak Jasza gnany swym uczuciem pragnie ujrzeć znowu Emilię. Odwiedza
ją, przyznaje się do nieudanego napadu. Ta natychmiast zrywa z nim znajomość.
Jasza po wyjściu od kochanki
odwiedza znowu bożnicę żydowską. Dręczą go myśli o Bogu i tym czego On
od niego chce. Wraca do domu, tu
zastaje Magdę, która powiesiła się na haku od żyrandola. Jasza jest w szoku, ma
wyrzuty sumienia co narobił, idzie do szynku upić się. Pijany nie mając się
gdzie podziać jedzie do Hermana i zastaję go śpiącego z Zewtel.
Epilog
Jasza po powrocie do żony Estery pragnie odpokutować za swe
czyny. Każe wybudować sobie mały domek z oknem w obejściu i tam zamurowany
studiuje święte księgi. Zostaje nazwany reb Jakubem Pokutnikiem. Tu w samotni
myśli jak dużo potrzebował w życiu a teraz jak mało mu trzeba. Dochodzi do
wniosku, że przed ludźmi zdołałby się oczyścić lecz nie przed Bogiem, który
wszystko widzi. Jasza dochodzi do
wniosku, że na tym świecie nie będzie i tak miał spokoju, gdyż ludzie wszędzie
go znajdą. Jedni przychodzą aby ich wysłuchał jako święty mąż a rabini zazdroszczą mu powodzenia. Istnieją też
pokusy ze strony Estery jak i myśli, które go nawiedzają o kobietach i dawnym
życiu. Odwiedza go przyjaciel Szmul muzykant od którego dowiaduje sie że Zewtel
poślubiła Hermana i została burdel mamą w Buenos Aires. Dostaje również list od
Emilii, w którym obwinia sie za wszystko i wie że Jasza pokutuje za nią.
Informuje go o tym że wyszła za mąż a gazety warszawskie skąd się o nim
dowiedziała nazywają go świętym mężem.
Podsumowanie
Jest to jedna z najlepszych książek
Singera. Nie ma w niej co prawda jego klimatu ale to tylko nadaje jej innego
wymiaru. Należy ją bezwzględnie przeczytać. Niektórzy uważają, że właśnie jest
tu klimat Singera to jest pomieszanie świata Żydów z ich duchami i mocami
nadprzyrodzonymi a światem świeckim bez udziału Boga. A oto co piszą inni o tej
powieści:
Spośród licznych, niezwykle popularnych
powieści Isaaka Bashevisa Singera "Sztukmistrz z Lublina"
cieszy się największą popularnością w wielu krajach. Losy urzekającej wdziękiem
tytułowej postaci tego utworu intrygują Czytelnika i wywołują narastające
napięcie: czy rzeczywiście uda się prowincjonalnemu akrobacie podbić
wyrafinowaną publiczność warszawską ptasim lotem? Jego uczuciowe perypetie
zrazu śmieszą, a następnie wzruszają, pokutniczy zaś finał jego żywota
przejmuje Czytelnika do głębi. Za sprawą niespotykanie sugestywnej sztuki
pisarskiej Singera powieść ta - znana także w wersji filmowej i wielokrotnie
przerabiana na musicale - stawia pytania, które są dziś równie palące jak w
latach kariery sztukmistrza z Lublina.
2.Rodzina Muszkatów
Są to dzieje rodziny żydowskiej od roku 1900
do 1940 mieszkającej w Warszawie. Na tle losów głównego bohatera snute są wątki
opisujące poszczególnych członków tego klanu . Nazwiska w książkach sprawiają
dużą trudność, bo gdy czytam ją z małymi przerwami to nad tym panuję, gdy
natomiast wracam po jakimś czasie do książki to mam trudności z połapaniem się
kto, z kim. Tutaj dobrze, że jest
ściąga z nazwiskami, bo inaczej trudno byłoby się we wszystkim połapać. Co
zajmuje mnie w tej książce to los głównego bohatera jego rozterki duchowe: ma
stale wątpliwości, co do swego życia i stale o tym rozmyśla. Drugie to obraz
odchodzenia od tradycji żydowskiej do świeckiej i co się z tym wiąże. Możemy
mieć też błędne mniemanie o warstwie społecznej opisanej na kartach powieści.
Nie każda żyła w takich warunkach w jakich obracał się Meszulem Muszkat.
Należał on bowiem do bogatych przedsiębiorców warszawskich. Obraz ten ma właśnie tę słabość, bo nie wnika w inne
klasy tego społeczeństwa tak jak to uczynił Singer w ,,Spuściźnie’’ i
,,Dworze’’. Brak jest też wnikliwości filozoficznej będącej mocną stroną tych
napisanych później. ,,Rodzina M’’ jest
bardziej kroniką rodu i dlatego czyta ją się inaczej jak te powyższe.
Można mieć pewien niedosyt pisarski.
3.Miłość i wygnanie
Autobiografia autora, jedna z ciekawszych książek -
przynajmniej dla mnie.
Opisana jest tu młodość spędzona w Polsce i początki pobytu w USA. Spotykamy
się tutaj z jego przemyśleniami o Bogu, przewijające się ciągle we wszystkich
książkach. Bazą twórczości Singera jest obcowanie człowieka z Bogiem. Jego
stosunek do niego poprzez przemyślenia znajdujemy stale w każdej powieści,
tutaj też ich nie mogło zabraknąć. Drugim elementem stale przejawiającym się na
kartach książek, są kobiety. Wspomina o swoich doświadczeniach z nimi, o tym co
dzieje się gdy go otaczają.
Napisał kilka tomów biograficznych i aby zrozumieć jego twórczość niezbędne
jest przeczytanie tego pierwszego. Inaczej wówczas można spojrzeć na jego twórczość
mając przed oczyma tę autobiografię. Polecam.
4.Szosza
Powieści, Singera są w dużej mierze jego zmaganiami ze
światem, z jego dobrem i złem, jakie nam oferuje. Stale natykamy się z
przemyśleniami autora lub z poglądami myślicieli żydowskich. Autor czerpie
garściami z literatury, jaką zostawili przedstawiciele tego narodu. Przytacza
różne nauki, z jakimi zetknął się przez całe życie. Cała twórczość Singera ma
wymiar ponadczasowy nie ze względu na opisy społeczności żydowskiej, lecz ze
względu na zmagania, jakie każdy z nas napotyka w swym życiu na rozterki i
wahania. Autor próbuje nam i tym samym sobie pomóc nawiązując do sprawdzonej
tradycji żydowskiej, która przez tyle lat zmagała się z tym pytaniem:, po co
żyjemy, jaki sens ma świat, czy istnieje Bóg. Te i inne pytania są cały czas w
podtekstach całej twórczości tego autora a akcja tylko mu w tym ma pomagać.
Podobnie i w tej powieści spotykamy autora zmagającego sie ze światem
zewnętrznym z jego duchowymi rozterkami, które są na pierwszym planie. W tle
rozgrywa się dramat życiowy.
5.Cienie nad rzeką Hudson
Autor
opisuje środowisko Żydów amerykańskich skupionych wokół Borysa Makawera
bogatego przedsiębiorcy. Ściślej mówiąc opisuje krąg jego przyjaciół ich
rozmowy, spory i życie osobiste, w którym ważą rolę odgrywa miłość. Jego
utrapieniem jest córka Anna, która nie ma szczęścia do wyboru mężów. Zamężna po
raz pierwszy z obłąkanym aktorem Jaszą Kotikiem, po raz drugi z niefortunnym
bezrobotnym prawnikiem, ucieka z Hertzem Greinem, który w życiu nie potrafi
odszukać tego co dla niego ważne. Miota się między uczuciami do kilku kobiet a
tym co robi. Singer zmaga się
ustami swoich bohaterów z moralnością powojennej rzeczywistości, która nie
różni się od czasów przedwojennych, gdyż kreatorem wszystkich działań na
świecie jest jego główny czynnik, jakim jest człowiek. Wspomina czasy, gdy
religia odgrywała ważą rolę w życiu każdego Żyda i porównuje, co dzieje się z
ludźmi, którzy od niej odchodzą. Dochodzi do wniosku, że świat bez religii jest
pusty, a Żyd bez niej, czyli swych korzeni niewiele się różni od goja.
6.Niewolnik
Fabuła jest bardzo
melodramatyczna. Uczony i uduchowiony Jakub jest niewolnikiem w górskiej
zagrodzie. Zakochuje się w nim z wzajemnością młoda i piękna chłopka Wanda.
Jakub zostaje wykupiony z niewoli przez współbraci, ale tęskni za Wandą i
wreszcie wykrada ja ze wsi. Sytuacja ich staje sie dramatyczna, gdyż prawa i obyczaje
uniemożliwiają Wandzie zmianę wyznania bez kary za ten czyn. Podobnie rzecz ma
sie z Jakubem. On chce być wierny swej tradycji i religii. W rezultacie Wanda
zostaje przemianowana na Sarę udaje niemowę i zachowuje się jak Żydówka. Rzecz
sie wydaje przy porodzie. Wanda umiera a Jakub ucieka z niemowlęciem do
Palestyny. Po latach wraca do Polski szukając grobu Wandy, która jako wyklęta
zostaje pochowana za płotem żydowskiego cmentarza. Jakub niespodziewanie umiera
i zostaje pochowany obok żony, jako że podczas kopania dla niego grobu grabarze
napotykają grób Wandy. Zdarzenie to zostaje uznane za cud a Wanda zostaje
zrehabilitowana.
Podobnie
do innych książek tego autora bohater staje przed pytaniami, dlaczego istnieje
zło i jak to się dzieje, że Bóg dopuszcza się niesprawiedliwości. Książka ta
była bestsellerem w 1962 roku w krajach anglojęzycznych.
Nie
jest to moim zdaniem dobra książka tego autora. W swoim dorobku ma zdecydowanie
lepsze pozycje. Nie ma tu wiele dogłębnych rozważań natury moralnej, które są
charakterystyczne dla tego autora. Wiele miejsca poświęca autor opisom
przyrody, co jest wyróżnikiem powieści. Raczej pozycja dla mnie słaba.
7.Pokutnik
Krótka
powieść a raczej opowiadanie Józefa, Szapiro o swoim życiu. O tym jak porzucił
doczesne uciechy i powrócił do religii swych przodków Żydów judaizmu. Bodźcem
do tego czynu była zdrada przez kobietę. W tym wypadku podwójna, został
zdradzony przez kochankę i żonę. Autor pokazuje kawałek współczesnego świata, który
skażony jest przez ludzkie żądze. Człowiek potrzebuje w nim błyskotek, luksusu,
toleruje zło morderstwo i rozpustę. Wyjściem staje sie ucieczka w wiarę
przodków. Jest to sposób, jaki znajduje bohater, aby walczyć ze złem. Singer
przedstawia tak swoje postacie, że czytając jego książki widzimy siebie i swoje
wady. My musimy znaleźć własny sposób walki ze złem, jakie nas otacza.
Powieść drukowana w
odcinkach od stycznia do marca 1973 roku w JEWISH DAILY FORWARD . W
formie książkowej opublikowana w Izraelu po roku czy może później. Polecam.
8.Opowieść o Królu Pól
"Opowieść o
Królu Pól" ukazała się tuż przed śmiercią pisarza w 1989 roku i jest
ostatnim utworem Isaaca Bashevisa Singera, jaki został wydany za jego życia, a
zatem stanowi zwieńczenie twórczości pisarza i jego swoisty testament. Ta
mroczna baśń o człowieku poznającym bezwzględne prawa rządzące światem skupia w
sobie wszystkie wątki znane z prozy jej autora. Jest to tyleż historia chwały i
miłości, co zdrady, okrucieństwa, szaleństwa i śmierci. Bohater, Cybula, choć
przyjaźnie nastawiony do ludzi, doświadcza zła w najrozmaitszych wcieleniach:
możemy w nim rozpoznać rysy wielu Singerowych postaci. Akcja Opowieści... toczy
się w przedhistorycznej nieistniejącej "bajecznej" Polsce. Dzięki
temu zyskuje wymiar mitu, sytuuje się poza czasem, dotyczy natury ludzkiej w
ogóle. Te powyższe zdania przepisałem
z okładki powieści. Sam nie mam jeszcze o niej zdania poza refleksja, że
zarzucano Singerowi jego pornograficzne i płytkie treści na temat seksu to jest
związku między mężczyzną a kobietą. Tutaj napotykamy wiele takich
wątków, są one może dla niektórych czytelników wulgarne czy nawet płytkie. Nie
należy tak o nich myśleć, gdyż autor miał specyficzny punkt widzenia na świata
a wraz z nim inne spojrzenie na te związki. Sam był uważany za człowieka, który
miał powodzenie u kobiet mimo braku urody. Miał swoisty dar przyciągania
kobiet. Tak przynajmniej mówiono. Czy tak było nikt do końca nie wie? Książka
jest swoistym podsumowaniem autora z życiem, jaki tu wiódł. Wierzył, że
najlepsza jest śmierć, która pogodzi wszystkich.
9.Meszuge
Akcja rozgrywa się
w Nowym Jorku lat pięćdziesiątych, opowiada o miłosnym trójkącie, którego
jednym z wierzchołków jest młoda emigrantka z Polski. Miriam, mająca za sobą
nieudane małżeństwo i związana obecnie z sędziwym Maxem Aberdamem, postacią
barwną i nietuzinkową, zakochuje się w Aronie Greidingerze, dziennikarzu i
powieściopisarzu. Aron odwzajemnia tę namiętność, jednak na ich uczucie cieniem
kładzie się mroczna przeszłość Miriam, która w przeszłości, w czasie II wojny
była kapo w obozie.
Pierwowzorem Arona
był sam Singer a niektóre opisane tu wydarzenia mogły wydarzyć się naprawdę.
Singer jak zwykle sięga do wątku, który znamy z jego powieści tj. uczucia
między kobietą a mężczyzną, które się komplikuje gdyż jego bohaterowie
najczęściej kochają się w kilku osobach jednocześnie.
Czytając
tę powieść miałem wrażenie, że przeczytałem życiorys autora w jeszcze jednej
wersji, w której kobieta kocha dwóch mężczyzn. Powieścią jestem rozczarowany,
obiecałem sobie po niej więcej, tymczasem powielane są tutaj stare schematy.
Jednak czasami tak jest, że do końca swoich dni nie można wyjść z kręgu swej
obsesji czy inaczej z jakiegoś kręgu przeżyć, które wpływają na całe nasze
życie. W tym przypadku Singer pisze o tym, co przeżył i co zna nie bierze sie
za tematy mu obce, nie porusza sie po terenie nieznanym. Woli stały schemat,
który mu odpowiada.
Ktoś, kto
rozpoczyna przygodę z tym autorem może zupełnie inaczej odebrać tę pozycję, ale
jest to inna i tym samym bardziej obiektywna.
Powieść ukazywała
się w odcinkach na łamach,,Forwerts”, pod pierwotnym tytułem Zagubione dusze
w latach kwiecień 1981 do lutego 1983.
10.Certyfikat
Powieść
w której spotykamy charakterystyczne wątki dla prozy Singera. Jest młody pisarz
Dawid Bendiger przyjeżdżający bez
pieniędzy do Warszawy. Ojciec jego jest rabinem na dalekiej prowincji.
Zawiązaniem akcji jest list jaki na niego czeka u przyjaciółki, z którą ma w
dalszej części romans. List dotyczy możliwości uzyskania pozwolenia na wyjazd
do Palestyny. Musi jednak zawrzeć fikcyjne małżeństwo aby dostać „certyfikat”.
Dalej spotykamy inne kobiety jakie na swej drodze napotyka bohater czyli
komunistkę Eduszę, u której wynajmuje mieszkanie, i z którą łączy go też
związek uczuciowy, jest też jego fikcyjna żona Mina, która kocha się w innym.
Na kartach powieści spotykamy starszego brata bohatera, jego ojca i udamy się
do Klubu Pisarza w Warszawie. Wszystko to łączy się z ciągłym apetytem Dawida,
gdyż stale chce coś napisać i stale nie ma pieniędzy. Wszystko to jest zgrabnie
połączone tak, że mamy wrażenie prawdziwej opowieści z życia pisarza. Wątki
niektóre powtarzają się w licznych powieściach Singera i kto sięgnie po inne
pozycje nie będzie zaskoczony.
11.Wrogowie
Akcja
tej powieści toczy się w środowisku emigrantów żydowskich w Nowym Jorku. Główny
bohater - Herman Broder jest polskim Żydem, który przeżył holocaust. Przetrwać
pomogła mu Polka o imieniu Jadwiga. Po wojnie Herman żeni się z nią i razem
emigrują do Nowego Jorku. Ich życie tylko z pozoru jest szczęśliwe i
harmonijne...Bohater jest ożeniony lub związany jeszcze z dwoma innymi
kobietami i nie potrafi wybrać tej jednej. Wszystkim komplikuje przez to życie.
Powieść kończy się śmiercią jednej z nich. Jest to opowieść o meandrach miłości,
o mrocznych siłach drzemiących w ludziach oraz o tym, iż największym wrogiem
człowieka jest on sam i osoby mu najbliższe. W książce tej pełno jest
rozmaitych napięć - między córką a matką, mężem i żoną, między
przeszłością a teraźniejszością, ortodoksyjną religijnością i świeckością.
Piękna i liryczna powieść tak piszą w recenzjach. Ja przeczytałem ją pierwszy
raz nie zachwyciła mnie w ogóle. Jest taka jak wiele innych powieści. Gdyby nie
to, że autor jest osobą nagrodzoną w ogóle bym jej nie zauważył. Nie polecam
ale każdy musi przeczytać aby wyrobić sobie zdanie.
12.Szatan w Goraju
Szatan w
Goraju to pierwsza i zdaniem wielu krytyków najlepsza powieść pisarza. Napisana
w 1933 roku przed wyjazdem pisarza z Polski ujawniła od razu jego nieprzeciętny
talent, odrębny, sugestywny styl charakteryzujący się precyzją i zwięzłością
języka oraz zainteresowanie demoniczną stroną natury ludzkiej. Osadzona w
drugiej połowie siedemnastego wieku po powstaniu Chmielnickiego może być odczytywana
w bardzo różny sposób, np. jako alegoria ukazująca jak narzucenie społeczeństwu
niemożliwej do urzeczywistnienia ideologii - w tym wypadku mesjanizmu Sabataja
Cwi - prowadzi ludzkość do zła i chaosu uosabianych przez Szatana..
Mimo różnych wysuwających się na pierwszy plan postaci, jak kierujący się
rozsądkiem rabin Bejnusz Aszkenazy, szalona Rechele czy charyzmatyczny reb
Gedale, bohaterem powieści jest przede wszystkim zbiorowość małego miasteczka,
podatna na wpływy religijnych fanatyków i skłonna do ulegania skrajnościom.
Niewiele potrzeba, aby sielski Goraj (wzorowany na Biłgoraju, w którym pisarz
spędził młode lata) stał się "jaskinią złoczyńców, miastem przeklętym
przez Boga i ludzi". Powieść weszła na trwałe do kanonu literatury jidysz,
a poprzez przekłady na inne języki także do klasyki literatury światowej. Nie
czytałem nie mogę ocenić.
13.Szumowiny
Świat
żydowskiej Warszawy początków XX wieku. Max Barabander, szanowany w Buenos
Aires biznesmen w średnim wieku, wraca do starej ojczyzny w poszukiwaniu sensu
życia i utraconego po śmierci syna męskiego wigoru. Jego peregrynacja po
Warszawie epoki fiakrów i lamp gazowych wprowadza Czytelnika w najważniejszą
problematykę prozy Singera - dramatyczne napięcie między tradycją a
nowoczesnością, między ortodoksyjnym judaizmem a świecką moralnością, między
nakazami wiary a pokusami spragnionego ziemskiej miłości ciała. Jedna z
mroczniejszych powieści Singera wkracza w rejony zbrodni, prostytucji i
okultyzmu, moralitetu pełnego odrazy do współczesnego świata, a jednocześnie
jest żywym obrazem miasta, po którym nie ma już śladu w ludziach i kamieniach,
po którym pozostał tylko ten zapis. Frapująca, niepokojąca lektura. Tyle
z opisu, z tyłu okładki. Sam dodam, że polecam tę książkę, a poniżej moje
wrażenia.
Przeczytałem tą pozycję w dwa dni i znowu zostałem
zaskoczony przez Singera. Wartka akcja, niespotykane zwroty akcji wszystko to
powoduje łatwość czytania powieści. Jest to jedna z lepszych powieści Singera.
Główny bohater Maks Brabander przyjeżdża do Polski mając nadzieję tu znaleźć
lekarstwo na swą impotencję, a tak naprawdę w poszukiwaniu celu czy sensu
życia. Pretekstem przyjazdu jest chęć odwiedzenia grobów rodziców w Raszkowie,
(czego i tak nie zrobił). Wplątuje się w Warszawie w kilka romansów z różnymi
kobietami: córką rabina Cirełe, służącą Basią, piekarzową, kobietą medium czy kochanką
szulera Szmelke. Maks były złodziej tonie w kłamstwie i nie bardzo wie jak się
z tego wydobyć. Pretekstem do tych działań jest to, że jego żona od śmierci ich
syna Artura stała się inną kobietą. Z ruchliwej i obrotnej towarzyszki życia
stała się zrzędliwą babą. Maks zaś
pragnie jeszcze czegoś od życia, lecz
sam nie wie dokładnie czego. Dlatego nie zrywa ze wszystkimi poznanymi
kobietami i ciągnie dalej swe romanse w nadziei , że wszystko się jakoś ułoży.
Rzeczywiście zostaje uleczony z impotencji przez jedną z kobiet, które tu
poznał (Rejcł). Jednak wszystko jest łaską losu i nasz bohater poddaje się mu
bez walki. Brnie głębiej i głębiej w swych przygodach miłosnych aż do
tragicznego finału. Kochając się z Rejcł (kochanka szulera) przypadkowo wypala
rewolwer, który nosi Max. Postrzelona kobieta umiera, a nasz bohater zostaje
aresztowany.
14.Dwór
Jedna z najsłynniejszych książek Singera przez wszystkich czytana na pierwszym miejscu oraz wymieniana w pierwszym rzędzie gdy mówimy o tym autorze. Nie będę jej zatem opisywał tylko polecam. Jest w niej przedstawiony obraz społeczności żydowskiej na terenie Kongresówki po powstaniu styczniowym 1863 roku. To opowieść o życiu widzianym oczyma małomiasteczkowego Żyda Kalmana Jakobiego.
15.Spuścizna
Jest to dalszy ciąg ,,Dworu” niejako kontynuacja.
Należy ją przeczytać gdy już się sięgnęło po tego autora. Niektórzy tego nie
robią a szkoda. Kilka cytatów na zachętę :
Surowość
prawa to dzieło ludzi, nie Boga. Jeśli ojciec da dziecku orzech, a ono połknie
wraz z twardą łupiną, czy to wina ojca?
-
Ojciec powinien przestrzec dziecko lub usunąć łupinę. Tata z pewnością
ma na myśli naszego ojca w niebie.
-
Oczywiście. Dał on człowiekowi rozum, aby każdy mógł dokonywać wyboru.
Dał rozum i prawa ustalają co wolno, a czego nie wolno. Nie słuchamy Go więc
jak możemy Go winić.
-
Być może słuchalibyśmy Jego słów, gdyby było wiadomo, że to słowo Boże.
-
Jeśli człowiek by to wiedział, nie miałby wątpliwości a tym samym wolnej
woli. Świat opiera się na danym człowiekowi wolnym wyborze.
-
Gdybyśmy wiedzieli co nas czeka każdy by wybrał żywot świętego.
Skoro
człowiek nie wierzy w Boga.... jego umysł jest nastawiony wyłącznie na
podziwianie rzeczy materialnych: jednego wychwala za jego bogactwo, drugiego za
urodę, trzeciego za inteligencję czwartego za władzę. Człowiek staje się
zawistny. Zawiść stwarza niepokój, ten zaś prowadzi do konfliktów.
Gdyby
Bóg przemówił co stałoby się z wolną wolą?
Człowiek musi odkryć Boga przez pokusę i
cierpienie...